Stark tillväxt för Essve – fortsätter satsning med rekrytering av teknisk nyckelkompetens

Essve expanderar och förstärker på en mängd nyckelpositioner. Främst tillförs ny teknisk kompetens, men även marknadsorganisationen får ökad kraft. Under sommaren har hela tio nya medarbetare tillkommit verksamheten.”Vi har rekryterat väldigt strategiskt och satsat på de kompetenser som vi vet är avgörande för vår framtida framgång”, säger Max Lagerstedt, koncernchef Essve.

Nu har Essve rustat organisationen för att fortsätta sin framgångsresa. Främst har Essve rekryterat teknisk kompetens, men även sälj- och marknadsorganisationen har blivit starkare.

För att flytta fram positionen inom kemiteknik har Essve bland annat rekryterat Lisa Jungerts, tidigare nordisk marknadschef vid Henkel, som blir ny produkt- och utvecklingschef för lim och fog. Essve har även rekryterat Brita Bläsung, tidigare svensk marknadschef vid Sika, som nu blir ny marknadschef för företagets svenska verksamhet. Brita tar över marknadschefsrollen för Sverige efter Mattias Sebell, som framöver ska lägga allt fokus på den internationella lanseringen av varumärket Essve.

– Vi har haft en fantastisk tillväxt som gör det möjligt för oss att förstärka på en rad tekniska och centrala positioner. Vi kraftsamlar exempelvis inom kemiteknik där vi gjort nyckelrekryteringar för att driva utvecklingen inom segmentet lim och fog. Även säljorganisationen blir väldigt stark. Med de förstärkningar som vi nu har gjort i form av både kompetens och kraft kan vi lägga ännu mer fokus på att ta fram lösningar, produkter och tjänster som svarar till både proffshantverkares tuffa krav och utmaningar inom föreskrivande led, säger Max Lagerstedt, koncernchef Essve.

Precis efter sommaren presenterades Ronny Belin, tidigare internationell försäljningschef vid Hultafors Group, som ny vd för Essves svenska verksamhet. Ihop med bland annat rekryteringen av Håkan Arnebrant får nu organisationen ytterligare tillskott av branschkompetens. Arnebrant, med lång erfarenhet av byggbranschen från anställningar på bland annat Bekaert och Skanska, går in som ny Key Account Manager hos Essve.

– Jag kommer in i en organisation som satsar för fullt. Essve har redan byggt upp ett starkt momentum och med de rekryteringar vi har gjort under sommaren kan vi få stor utväxling på det målmedvetna och långsiktiga arbete som Essve bedrivit under de senaste åren. Det ger oss även möjligheten att säkerställa att vi fortsätter att utmana och höja kvalitetsnivån i branschen, säger Ronny Belin, vd Essve Sverige.

Essves verksamhet är uppdelad i olika bolag med Essve Produkter AB som moderbolag och Essve Sverige AB som dotterbolag. Den samlade verksamheten har dock gemensam kompetens- och resursdelning mellan de olika bolagen.

Nya medarbetare hos Essve:

Essve Produkter AB:

• Lisa Jungerts, ny produkt- och utvecklingschef för lim och fog. Kommer från en roll som nordisk marknadschef vid Henkel.
  • Viktor Bukowski, ny teknisk produktutvecklare inom infästningar. Kommer från en roll som brokonstruktör vid ÅF.
  • Sven-Göran Hall, ny teknisk chef för industry-segmentet. Kommer från en roll som produktansvarig och projektledare vid AVT Industriteknik.
  • Anders Wigant, ny produktchef för brandtätning. Kommer från en roll som produktansvarig vid Atlas Copco Tools.
  • Camilla Hallmans, ny internationell marknadskoordinator. Kommer från en roll som marknadschef vid EasyPark Group.

Essve Sverige AB:

• Ronny Belin, ny vd. Kommer från en roll som internationell försäljningschef vid Hultafors Group.
  • Brita Bläsung, ny marknadschef. Kommer från en roll som marknadschef vid SIKA.
  • Håkan Arnebrant, ny Key Account Manager. Kommer från en roll som Area Sales Manager vid Bekaert. Tidigare Skanska.
  • Martin Meibrant, ny säljare. Kommer från en roll som distriktansvarig för Skåne-regionen vid Metabo elverktyg.
  • Dick Sjöstrand, ny säljare. Kommer från en roll som Key Account Manager vid Warner Bros.

Essve utvecklar och marknadsför ett brett sortiment av produkter och lösningar inom fästteknik. Sedan 1970 har Essve hjälpt sina kunder att bli mer effektiva.

I nära samarbete med återförsäljare, proffshantverkare och industrikunder tar Essve fram innovativa lösningar som underlättar arbetet och ger ett bestående resultat.