Högst belastningsbar – för behovsstyrd lysdiodsbelysning: rörelsedetektorn MD 180i/16 BASIC

Många fastighetsförvaltare väljer nu att förnya belysningen med lysdiodbaserade ljuslösningar. Med hjälp av en närvaro- och rörelseberoende styrning kan ljuskällans livslängd utnyttjas på ett optimalt sätt. En verklig fara för närvaro- och rörelsedetektorernas reläer är lysdiodernas höga inkopplingsström.

Enkla men intelligenta lösningar för begränsad budget

En möjlighet att undvika den faran är att använda en förkontakt av volfram som den nya väggmonterade rörelsedetektorn MD 180i/16 BASIC från ESYLUX är utrustad med. Närvaro- och rörelsedetektorerna i BASIC-serien lämpar sig i synnerhet för användning i kostnadskänsliga projekt eller där enkel funktionalitet räcker. MD 180i/16 BASIC övervakar i hallar, trapphus eller lobbyområden med hjälp av sina närvaro- och rörelsedetektorer och ljussensorik, så att belysningen bara slås på när den behövs. Besparingseffekten som uppnås optimeras med hjälp av en egenförbrukning på mindre än 0,3 W.

Kompatibel med märkesbrytare och lämpad för impulsdrift

Väggdetektorns design gör den kompatibel med vanliga brytarmärken, vilket gör byten under löpande drift enklare. Om det är viktigt att även kunna koppla om manuellt kan det enkelt göras med den integrerade knappingången. "Automatisering är aldrig ett måste hos oss, utan något som man kan välja" betonar produktchefen Marcus Pabsch. Dessutom kan detektorn med hjälp av impulsdrift styra trappljusautomater och signalapparater eller en programminnesstyrning (SPS).

MD 180i/16 BASIC har ett detekteringsområde på 180° och en räckvidd på 16 m. Om det inte räcker kan upp till sex detektorer parallellkopplas med varann. På platser med dåliga förutsättningar, t.ex. våta rum, kan rörelsedetektorn utrustas med en täckram som är klassat till skyddsklass IP44. De tillhörande skruvarna är av rostfritt stål. Inställning av parametrar för MD 180i/16 BASIC utförs med fjärrkontroll, men den kan tas i drift omedelbart tack vare förprogrammeringen från fabriken.