Innehållsrik monter hos ESYLUX lockade besökarna

– Ja, vi har fått en fantastisk fin respons på vår monter. Både förutseendet men också för att vi har presenterat våra produkter på ettbra sätt. Det känns väldigt roligt med den uppskattningen. Det sägerMagnus Martinelle, VD för Esylux, ett företag som med över 40 årserfarenhet, nytänkande och ingenjörskonst i ryggen växt till att bli en avde ledande aktörerna inom segmentet rörelse- och närvarodetektorer.I sortimentet ryms också belysningsarmaturer, skymningsreläer, rökdetektorer,nödbelysningsenheter och lösningar för intelligent boende.

DUODIMplus

För Esylux var det tredje gången man medverkade på Elfack. Och somvanligt visades ett brett urval av företagets sortiment, liksom ett flertalnyheter.– Det är många nyheter. Eftersom vi har egen produktutveckling kanvi vara väldigt lyhörda för kundernas behov och omsätta önskemåleni praktiken. Det gör att vi ofta har mycket att visa på en mässa somdenna. Bland årets nyheter märktes bland annat närvarodetektornPD-C360i/24 DUODIMplus, vilken nyligen belönades med Plus-X-Award ihela fem kategorier: innovation, hög kvalitet, användarkomfort, funktionalitetoch ekologi.– Detektorn ser till att energi endast används när den verkligen behövs.Därutöver fastställer detektorn naturligtvis först om det finns personeri rummet överhuvudtaget. Befinner sig ingen i rummet behövs det självklartingen belysning, säger Magnus Martinelle.

Upp till 70 procent energibesparing

Den inbyggda intelligensen går ytterligare ett steg; DUODIMplus fastställeräven dagsljuset i rummet och kan ge konstljuset signal om attdimma ner om den naturliga belysningen är tillräcklig stor. Eftersomdetektorn tar hänsyn till olika delar av rummet kan exempelvis raden avdimbara belysningsarmaturer närmast fönstret sänka andelen konstljussamtidigt som belysningsnivån ökar på de ställen där dagsljuset inte ärtillräckligt.– Även om det styrs med helautomatik så kan inte tekniken bestämmaöver användaren. Den manuella styrningen kan när som helst ske viaden vanliga tryckknappen, påpekar Magnus och tillägger att upp till 70procent energibesparing är möjlig genom den här intelligenta teknologin.– Energibesparingen låter sig dessutom höjas ytterligare. En kanal påden smarta närvarodetektorn kan användas till att styra ventilations- ellerklimattekniken. Då går ventilationssystemet bara igång när det ärnödvändigt.

Användarvänlig

DUODIMplus utmärker sig också genom sin användarvänlighet.– Tack vare de förprogrammerade fabriksinställningarna kan DUODIMplusomedelbart sättas i drift. Men den kan även programmerasenkelt med Esylux fjärrkontroll eller via iPhone för att passa individuellaförhållanden.

Esylux LED-strålkastare i OF-serien

Nu var det inte bara DUODIMplus som väckte besökarnas intresse.Ytterligare en påpassad nyhet var LED-strålkastarna i OF-serien. Medkapslingsklass IP 65 garanterar strålkastarna ett behovsanpassat skyddmot fukt och damm och är därför idealiska för användning utomhus.– Strålkastarna har ett korrosionsfritt hölje av tryckgjuten aluminiumoch skadas därför inte av användning eller väder, även på längre sikt.De har dessutom försetts med en mycket tålig yta och skruvar i rostfrittstål, berättar Magnus och tillägger att till skillnad från halogenstrålkastareså har LED-strålkastarna en hög energieffektivitet som reducerarenergikostnaderna avsevärt.

OS-serien – nya LED-spotlights

OF-serien övertygar även genom sitt breda modellutbud. Kunden har nämligen tio nya produkter för väggmontering, med väggarm eller med jordspett i vardera två färger (svart och vit) att välja mellan.– Produktfamiljen omfattar förutom dessa strålkastare även energibesparande. LED-spotlights i OS -serien, även de är IP 65-klassade – med korrosionsfritt hölje av tryckgjutet aluminium och skruvar i rostfrittstål – och passar därför väl vid exempelvis framhävande belysning av reklamskyltar i utomhusmiljö, säger Magnus. – Strålkastarna och spotlights i OF- respektive OS -serien är för övrigt anpassade till varandra när det gäller material och färg. Serierna är därför lätta att kombinera för att skapa harmoniska belysningslösningar.

• mässa 2013
  • energibesparing