Med betoning på beröring: TOUCH närvaro- och rörelsedetektorer från ESYLUX

Integrerad peksensor ersätter både strömbrytare och KNX-knappDe väggmonterade närvaro- och rörelsedetektorerna PD/MD-C 180i/16 TOUCH från ESYLUX för 230 V eller KNX har en integrerad peksensor som reagerar på beröring av detektorns lins. För 230 V-utförandena kan du genom en kort tryckning tända eller släcka belysningen, eller genom en längre tryckning använda flertalet programförinställningar. För KNX-detektorerna kan båda beröringslägena reserveras med olika kommunikationsobjekt. På så vis kan användaren förutom att tända/släcka eller dimma belysningen till exempel använda ljusscener eller styra jalusin. ”Det här innovativa konceptet gör därför att en extern strömbrytare eller en KNX-knappsensor i princip blir överflödig”, säger Marcus Pabsch, produktchef på ESYLUX.

I större lokaler kan flera 230 V-detektorer parallellkopplas (vid automatisk belastningsavkänning). KNX-utförandena kan konfigureras som master eller slav för att utöka avkänningsområdet. Alla varianter har dessutom en fysisk eller digital sensoringång, med vilken belysningen vid behov kan tändas och släckas på vanligt sätt från en annan plats i ett större utrymme. Närvarodetektorerna har även en HLK-utgång för att det utöver belysningen ska gå att koppla in ytterligare ändutrustning i den närvaroberoende automationen. Här går det även att ställa in en separat efterlystid vid behov.

Mikrofonkänsligheten och impulsintervallerna går att anpassa

I vinklade utrymmen, där PIR-sensortekniken ibland uppnår sin gräns när det gäller rörelseavkänning, förlänger den integrerade mikrofonen automatiskt efterlystiden när ljud registreras. För att detta ska kunna anpassas till olika miljöer kan mikrofonens känslighet ändras i fyra steg. Ytterligare flexibilitet: impulsdriftens inställningar. Här skickar detektorerna bara korta, enstaka pulser när en rörelse registreras. ”Detta förhindrar överhettning av nedströmsenheter som den centrala strömbrytaren när belysningen tänds och släcks i trapphus”, säger Marcus Pabsch. Intervalltiden mellan impulserna kan dessutom ändras mellan 2, 5, 15 och 30 sekunder och på sätt anpassas till takten hos en central byggnadsautomation.

TOUCH-detektorerna har ett avkänningsområde på 180 grader och en räckvidd på 16 meter i diameter. Den switchade strömförsörjningsenheten garanterar en lång förväntad livslängd, och snabbanslutningarna gör monteringen extra enkel. Vid behov kan detektorerna fästas i märkesströmbrytare.