Sök medel från Jimmy Dahlstens fond!

Jimmy Dahlstens fond delar ut upp till 2 miljoner kronor till idéer som möjliggör ett friare liver för personer med nedsatt rörlighet. Hjälpmedelsföretaget Etac har grundat Jimmy Dahlstens Fond för att ge alla människor rätt att påverka och styra över sin egen vardag – oavsett fysiska förutsättningar.

Alla kan söka medel från Jimmy Dahlstens fond: institutioner, ideella organisationer, privatpersoner eller företag. Fonden är öppen för ansökningar från den 1 december 2014 och sista inlämningsdag är den 30 januari 2015.

Ansökningarna delas in i kategorierna Innovation, Engagemang och Kunskap. För att söka medel från innovationskategorin ska ansökan beröra nya, innovativa lösningar och hjälpmedel som kan underlätta för personer med nedsatt rörlighet. Fonden kan exempelvis finansiera alltifrån en prototyputveckling till en marknadsstudie.

Inom Engagemangskategorin kan medel sökas för exempelvis aktiviteter som hjälper personer med nedsatt rörlighet att bryta sin isolering. I kategorin Kunskap kan medel sökas för studier eller utbildning om hjälpmedel eller projekt som bland annat vill minska fördomar och okunskap kring funktionshinder.

Inom kategorin kunskap välkomnar vi särskilt hälsoekonomiska studier kopplade till hjälpmedel.

Ansök!

Illustrationer för Jimmy Dahlstens fond finns i Etacs Pressrum på MyNewsDesk