Det är säkert för användare att belasta Hi-Loo's och Supporters armstöd!

Läkemedelsverket har gått ut med information om att det finns toalettarmstöd på marknaden som viker vid hög belastning och därmed är farliga. Detta gäller inte de produkter Etac levererar idag:  Hi-Loo med armstöd och Supporter.

I samråd med Läkemedelsverket gör vi därför följande förtydligande.

Etacs toalettarmstöd Supporter och Toalettsitsförhöjare Hi-Loo med armstöd är säkra och gediget testade. Det finns ingen anledning att känna någon osäkerhet för att lämna ut en Hi-Loo eller Supporter till användare/brukare.

Etac har under åren levererat stora kvantiteter av Hi-Loo och Supporter och har alltid varit noga med säkerheten.

Antalet incidenter, relaterade till belasning på armstöden vid uppresning, de senaste åtta åren är fem stycken. De inträffade mellan åren 2006 och 2009. 2010 genomfördes förstärkningar i armstöden för att kunna öka brukarvikten och vi har goda marginaler på de maxbrukarvikter vi anger. Sedan dess har vi inte haft några incidenter av det här slaget.

Med denna information vill vi att ni även fortsättningsvis skall känna trygghet med de produkter ni köper från Etac. Det finns ingen anledning att känna oro för att lämna ut en Hi-Loo eller Supporter till era användare.

Har ni frågor vänligen kontakta Etac's kvalitetsansvarige: Ilija Manojlovski. Ilija.manojlovski@etac.com

Läkemedelsverkets information gäller inte de produkter Etac levererar idag:  Hi-Loo med armstöd och Supporter.

• bad och toalett
  • hygien

Etac är ett expansivt företag som erbjuder produkter för personer med nedsatt rörelseförmåga samt produkter till sjukhus, hem och sjukhem. Vi profilerar oss genom att vara ett företag med kompetent personal som erbjuder flexibla lösningar och produkter i världsklass.

Linda Andrén

Presskontakt Teamleader Marknad Press och sociala medier +46 8 633 47 22