I 40 år har Etac designat hjälpmedel som sätter standard

Etac började utveckla hjälpmedel redan 1973. Företaget har alltid haft ett nära samarbete med framstående industridesigners för att ta fram väldesignade och funktionella hjälpmedel som gör skillnad för användarna. Etac har genom åren fått en rad designutmärkelser och dessutom finns några av företagets hjälpmedel i dag i the Museum of Modern Arts samlingar i New York.

Före 1970-talet var hjälpmedel inte vidare vackra. RFSU Rehab som senare skulle bli Etac grundades enligt en ny och unik filosofi: Hjälpmedel ska inte bara vara funktionella – de ska även vara estetiskt tilltalande. För att förverkliga denna devis samarbetade Etac med exempelvis Ergonomidesign (idag Veryday), A&E Design och Morgan Ferm Design. Sven-Eric Juhlin och Maria Benktzon, båda industridesigners från Ergonomidesign/Veryday, diskuterar hur arbetet med att ta fram nya hjälpmedel gick till.

– Vad som kännetecknar vårt arbetssätt är att vi har varit ute på fältet hos användarna från första stund. Det blir en interaktiv process där hjälpmedlet växer fram, både estetiken och funktionen kommer till under arbetets gång. Det viktiga är att hjälpmedlet gör skillnad, säger Maria Benktzon.

När Etac i samarbete med designers tagit fram hjälpmedel har det funnits en strävan efter att ett produkterna inte ska behöva gömmas undan utan göra användaren stolt.

– Det var ett gemensamt ansvar vi hade när vi jobbade med Etac, menar Sven-Eric Juhlin, vi ville ta fram hjälpmedel som inte bara var funktionella utan också smakfulla – bra design är ofta det som används.

– Ja, säger Maria Benktzon, vår grundfilosofi har passat väl i samarbetet med Etacs och i vårt arbete har vi gått hand i hand mot samma mål. De saker som vi och andra gjorde för Etac satte en standard, det var föregångsprodukter som sen har kopierats vilket gör att hjälpmedlen lever kvar än i dag.

En av de tidigaste Etac-produkterna som presenterades var bestickserierna Feed och Light av Ergonomidesign/Veryday som idag finns i the Museum of Modern Arts samlingar i New York. Feed fick även Excellent Swedish Design (1991) med motiveringen: "En väl studerad och nyskapande design utan särskild handikapp-prägel, som även fungerar utmärkt som baby-matningsbestick."

Under denna länk finns några av de hjälpmedel som tagits fram under de 40 år som gått. Vår förhoppning är att fortsätta skapa möjligheter och göra skillnad för stolta användare över hela världen.

Se filmen om Etac och läs mer om Etac 40 år »