7 chefsförmågor som skyddar medarbetarnas hälsa

En företagsledning som tydligt signalerar att det är viktigt hur människor mår och chefer med de rätta förmågorna är bra för medarbetarnas hälsa, enligt forskare på Karolinska Institutet.

Även om forskning om ledarskapets påverkan på medarbetarnas hälsa är ett relativt ungt område, så finns det en del resultat. En studie av 3 100 män anställda på olika företag i Stockholmsområdet visade till exempel att när vissa chefsförmågor saknades ökade risken för hjärtinfarkt hos männen med 40 procent.

– Det var första gången ledarskap kopplades så tydligt till den fysiska hälsan. Jag tror generellt sett att chefer har en mycket stor betydelse för oss. De är personer som har makt över våra liv genom att de sätter ramarna för vårt arbete, där vi är en stor del av vår tid, säger Anna Nyberg, psykolog som disputerat vid Karolinska Institutet med en avhandling om ledarskapets påverkan på medarbetarnas hälsa och den som presenterade studien.

Det går inte att ringa in en tydlig personlighet som är särskilt lämplig för chefsrollen enligt Christer Sandahl, psykolog och professor vid institutionen för lärande, informatik, management och etik vid Karolinska Institutet. Men det går däremot att säga vad som är olämpliga drag hos en chef. Det är till exempel många neurotiska drag, ångest, depression, bekräftelsebehov eller en narcissistisk och manipulativ läggning.

– Min erfarenhet är att om man räknar bort de olämpliga, då kan de allra flesta bli hyggliga chefer om de själva verkligen vill och får stöd i sin roll, säger Christer Sandahl.

Christer Sandahl menar också att om den högsta ledningen tydligt signalerar att det är viktigt hur människor mår, så kan det sippra ned genom organisationen och nå linjechefer som har en mer direkt påverkan på medarbetarnas hälsa.

Sju chefsförmågor som skyddar medarbetarnas hälsa

• Att vara tydlig med vad som förväntas, ge en kompasskurs.
  • Att ge mandat och den information som krävs för att utföra arbetsuppgifterna självständigt.
  • Att inte endast ge order utan lyssna på medarbetare och vilja ta tillvara deras förslag till utveckling av arbetsplatsen.
  • Att vara rättvis och inte gynna visst beteende eller vissa personer på ett oberäkneligt sätt, utan stå fast vid den kompasskurs som utmålats.
  • Att ge stöd – uppmuntran när det går bra, vänligt tillrättavisande om det går dåligt.
  • Att inspirera och visa att arbetet är roligt och meningsfullt.
  • Att skapa en bra grupp som kan samarbeta.

Källa: Karolinska Institutet

• Anställningsfrågor, kollektivavtal