Euro Accidents dotterbolag SportCore presenterar Holm vs. Sjöberg

Patrik Sjöberg och Stefan Holm är två av Sveriges absolut främsta idrottsmän genom tiderna. Båda har varit rankade som världens bästa höjdhoppare och tillsammans har de både världsrekord och OS-medaljer av alla valörer.

Som utomstående är det lätt att dra den förhastade slutsatsen att två höjdhoppare som har vuxit upp i samma land och där den ena har haft den andra som förebild skulle likna varandra på många sätt, men Stefan Holm och Patrik Sjöberg är helt olika som individer, både fysiskt och mentalt.

I "Holm vs. Sjöberg" får vi en inblick i två olika vägar mot den absoluta toppen. Sjöberg och Holm går en match i nio verbala ronder. Rubrikerna är bl.a. Vision & Mål, Konkurrens, Mediahandering, Myten om sig själv, Bäst när det gäller och Vad är talang?

I "Holm vs. Sjöberg" får vi en bild av både de gemensamma faktorerna - och olikheterna - som har tagit två av Sveriges historiskt största idrottsmän till titeln "Bäst i Världen!".

Fakta:

Stefan Holm har hoppat 240cm, vilket är 59cm över sin egen längd, som är delat världsrekord i det avseendet. Vid sidan av OS-guldet 2004, så har Stefan vunnit fyra VM-guld inomhus och har dessutom flertalet EM- och SM-medaljer. Lägg därtill utmärkelser som Radiosportens Jerringpris och Svenska Dagbladets Bragdguld 2004.

Patrik Sjöberg är  innehavare av det svenska, tillika europeiska, rekordet i höjdhopp på 2,42 meter (satt 1987). Detta gör honom till världens näst bäste höjdhoppare genom tiderna efter kubanen Javier Sotomayor, som hoppat 2,45 meter. Sjöbergs internationella genombrott kom vid OS 1984 i Los Angeles då han tog OS-silver som 19-åring. Han tog även OS-brons 1988 och ytterligare ett OS-silver 1992. Han har också ett VM-guld från Rom 1987 och tilldelades Svenska Dagbladets Bragdguld 1985.

För mera information om föreläsningen eller Euro Accidents dotterbolag Sportcore, kontakta :

Camilla Strömqvist. Tel. 0768-055 407