Euroflorist expanderar österut

Euroflorist AB förvärvar 100% av Euroflorist Polen och skaffar sig därmed ett ännu starkare fotfäste på den centraleuropeiska marknaden för blomsterförmedling.

Euroflorist Polen startades 1994 av Agnieszka  Świderska tillsammans med Euroflorist AB och dess ägare Peter Jungbeck. Bolaget har idag en stark position på den polska marknaden med drygt 700 florister i sitt nätverk och en snabbt växande e-handelsverksamhet.

Sedan starten för tjugo år sedan har Euroflorist AB varit minoritetsägare i det polska bolaget, men nu förvärvar man alltså hela aktiekapitalet. Polen blir därmed den tolfte marknaden för Euroflorist som redan finns i elva europeiska länder.

- Detta är en spännande expansion och ett naturligt steg i vår utveckling, säger Euroflorists VD Jesper Kärrbrink. Vi ser en mycket stor tillväxtspotential i de central- och östeuropeiska länderna. Med vår samlade erfarenhet av blomsterförmedling och e-handel är vi övertygade om att vår redan starka tillväxt kommer att öka ytterligare.

Euroflorist är marknadsledande inom blomsterförmedling i Europa. Vi har ett nätverk av professionella florister i 12 europeiska länder. Tillsammans gör vi det enkelt för dig att göra någon annan glad genom att skicka blommor. Vare sig det är till andra sidan staden, landet eller någon annanstans i världen.

Euroflorist har en lång och gedigen erfarenhet av att förmedla hälsningar med hjälp av blommor. Företaget grundades 1982 i Malmö och var först i Sverige med blombud på internet 1995. Idag finns verksamheten i Belgien, Danmark, England, Frankrike, Holland, Irland, Luxemburg, Norge, Sverige, Tyskland, Österrike och Polen.