Euroflorist förvärvar engelsk konkurrent

Det Malmöbaserade blomsterförmedlingsföretaget Euroflorist förvärvar konkurrenten iFlorist i England.

Euroflorist är verksamt i 12 länder och har sin största marknad i England, tätt följt av Sverige. 2010 gick Euroflorist in på den engelska marknaden genom att förvärva det Romseybaserade förtetaget Teleflorist, som senare döptes om till eFlorist, och tog då över ett nätverk med ca 1500 florister och en e-handelsplattform för förmedling av blommor. Sedan dess har eFlorist’s e-handel vuxit med över 20% per år.

iFlorist är det tredje största nätverket i England och opererar även e-handelsplatserna iFlorist, iHampers och Flowerfete där amerikanska 1-800-Flowers.com, noterat på Nasdaq, är majoritetsägare.

I slutet av oktober förvärvade Euroflorist/eFlorist tillgångarna i iFlorist och stärker därmed sin digitala position och ökar ordervolymen med ca 30% samtidigt som man utökar leveransnätverket av florister.

-Vi har haft en grym tillväxt i UK de senaste fyra åren och med den här affären stärker vi vår position ytterligare på den brittiska marknaden. Bl.a. har iFlorist en väl utvecklad B2B-försäljning som vi nu kommer åt, dessutom kan vi genom att inkorporera deras e-handel i vår miljö skapa synergier som direkt påverkar vårt resultat positivt, Laszlo Varga, VD på Euroflorist

Euroflorist är marknadsledande inom blomsterförmedling i Europa. Vi har ett nätverk av professionella florister i 12 europeiska länder. Tillsammans gör vi det enkelt för dig att göra någon annan glad genom att skicka blommor. Vare sig det är till andra sidan staden, landet eller någon annanstans i världen.

Euroflorist har en lång och gedigen erfarenhet av att förmedla hälsningar med hjälp av blommor. Företaget grundades 1982 i Malmö och var först i Sverige med blombud på internet 1995. Idag finns verksamheten i Belgien, Danmark, Frankrike, Holland, Irland, Luxemburg, Norge, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Österrike och Polen.