Kvinnor bäst på blomsterbud via nätet

70% av blomsterbuden på nätet görs av kvinnor, enligt EuroFlorist. Kvinnor är mest uppfinningsrika och skickar blommor till fler än kärlekspartnern. Även föräldrar, syskon, barn, vänninor och arbetskollegor får blommor för att dela glädje och sorg. Den stora skillnaden mellan könen beror troligen på intresset för blommor. Kvinnor dominerar när det gäller blomsterbud på nätet. 70% av beställningarna görs av kvinnor och blommorna är oftast till andra kvinnor. Medan männen föredrar blomsterbud till kärlekspartnern så skickar kvinnor även blommor till föräldrar, barn, syskon, vänninor och arbetskollegor. Blommorna används i större utsträckning av kvinnor för att dela sorg och glädje som t.ex. vid barnfödslar, födelsedagar och sjukdomar. - Kvinnor älskar blommor, det är den rimligaste förklaringen till att blomsterbud ligger nära till hands när man vill visa sin omtanke säger Magnus Äng VD för EuroFlorist i Sverige. Under Alla Hjärtans Dag är det männen som beställer flest bomsterbud på nätet. En gång om året lyckas männen komma upp i nivå med kvinnorna och representerar då 70% av beställningarna. - Många tror att det är männen som skickar flest blommor men det verkar som att vi män generellt ser blommorna som en symbolhandling till kärlekspartnern. Den vanligaste bortförklaringen från män som sällan skickar blommor är rädslan för att kärlekspartnern skall bli misstänksam, tänk så mycket vi män har kvar att lära avslutar Magnus Äng. ________________________________________________________________________________ För ytterligare information vänligen kontakta: Magnus Äng, VD EuroFlorist Sverige AB, Tlf: 0733-636309, E-post: magnus.ang@euroflorist.se, Hemsida: www.euroflorist.se/press.aspx EuroFlorist levererar miljontals blommorsterbud och presenter över större delen av världen. Företaget grundades i Malmö 1982, var en av pionjärerna med blomsterbud på Internet 1995 och är idag ett Europeiskt företag med 9.500 direktanslutna blomsterbutiker i Danmark, Frankrike, Holland, Norge, Polen, Sverige, Tyskland och Österrike. Resten av världen ombesörjes genom partnerskap med 54.000 professionella blomsterbutiker.

• Sociala frågor