EuroGames Stockholm lanserar Twitterkampanjen #FlamingStar

Idag klockan 15.00 lanseras den digitala kampanjen #FlamingStar. Genom att bära #FlamingStar på Twitter under 15 minuter visar du ditt stöd till mångfald inom den atletiska världen. Kampanjen är ett av många initiativ för att tillsammans motverka diskriminering inom sport

Huvuduppgiften för EuroGames är att demokratisera sportvärlden och #FlamingStar är en symbol för denna kamp. Alla är välkomna att bli bärare av #FlamingStar, oavsett vem du är, var du eller vad du tror på. Genom att bära flamman tar du del i kampen mot diskriminering inom sport.

- Jag är glad och hedrad över uppdraget att vara ambassadör för EuroGames Stockholm. Hbtq-personers rättigheter måste stärkas inom alla samhällsområden. Jag hoppas att fler, precis som jag, tar ställning och väljer att bära #FlamingStar under 15 viktiga minuter på sina Twitterkonton, säger Gabriel Wikström, Sveriges folkhälso-, sjukvårds- och idrottsminister.

- EuroGames Stockholms främsta syfte är att jobba för alla människors lika värde oavsett könsidentitet, könsuttryck, etnicitet eller sexuell läggning inom områdena sport, kultur och politik. Kampanjen är ett av initiativen för att öka medveten för dessa frågor samt attrahera fler människor att ta ställning och besöka EuroGames Stockholm mellan den 5-9 augusti, säger Jakob Jansson, Ordförande för EuroGames Stockholm.

Kampanjen #FlamingStar har tagits fram av reklambyrån M&C Saatchi och det digitala produktionsbolaget Sticky Beat. #FlamingStar-symbolen, som även är EuroGames Stockholm officiella logga, har designats av Markus Nyström, grundare av Digital Illusions. Bärandet av loggan i sociala medier ska symbolisera ett ställningstagande till allas rätt utöva sin sport oavsett könsidentitet, könsuttryck, etnicitet eller sexuell läggning.

Genom att gå in på kampanjsidan http://flamingstar.eurogamesstockholm.com/ och signa upp dig ställs du i kö för att få bära flamman #FlamingStar. När det är din tur att bära facklan så får det ett direktmeddelande på Twitter som meddelar att du är på väg att motta flamman i 15 minuter. Under denna tid kan du även välja att ta en ”Flamie” (en bild på dig tillsammans med symbolen), skicka den vidare till en väl eller till nästa person i kön. Genom att bära #FlamingStar visar du ditt stöd till mångfald inom den atletiska världen. Målet är att symbolen #FlamingStar får resa genom världen genom så många Twitterkonton som möjligt.

Information om EuroGames Stockholm 2015

EuroGames är ett av världens största hbtq-evenemang och grundades av European Gay & Lesbian Sport Federation (EGLSF) 1992 för att motverka diskriminering samt främja och stödja rättigheten till att utöva sport/idrott oberoende av kön och sexualitet. EuroGames arrangeras cirka tre gånger per decennium och består av ett sportsligt, ett kulturellt och ett politiskt program.

EuroGames Stockholm är öppet för alla som vill delta oavsett kön, ålder, sexualitet, etnicitet eller religion. Under 2013 utsågs Stockholm till värdstad för EuroGames 2015 där man väntas attrahera över 5 000 deltagare och 250 000 besökare från hela världen. EuroGames Stockholm arrangeras i samarbete med bland annat Stockholm Stad, Idrottsförvaltningen, Stockholms Idrottsförbund och RFSL.

Arbetsgrupp:

Uppdragsgivare: EuroGames Stockholm 2015

Projektgrupp EuroGames Stockholm 2015:
Marknadschefer: Emma Åman, Soliman Herrera Johansson, Lovisa Tingman
Press: Niklas Torsell, Maria Paulsson
Digitalt/Sociala Medier: Tilde Mattson

Reklambyrå: M&C Saatchi

Digital byrå: Sticky Beat

Projektgrupp Sticky Beat:
Utvecklare: Christoffer Larsson, Örjan Classon
Design: Tommie Svanström Ohlson
Projektledare: Michael Dabrowski, Henric Byström

Pressbilder för kampanjen finns här:

För ackreditering till EuroGames Stockholm 2015, ansök här:

För mer information, vänligen kontakta:
Niklas Torsell, Press Director EuroGames Stockholm 2015
niklas@eurogamesstockholm.com eller +46(0)70897432

• m&c saatchi
  • flaming star
  • hbtq
  • gabriel wikström
  • eurogames stockholm
  • eurogames

EuroGames är ett av världens största hbtq-evenemang vilket grundades av European Gay & Lesbian Sport Federation (EGLSF) 1992 för att motverka diskriminering, stimulera integration samt främja och stödja rättigheten till att utöva sin sport oberoende av sexualitet. EuroGames är öppet för alla som vill delta oavsett kön, ålder, sexualitet eller religion. Under 2013 utsågs Stockholm till värdstad för EuroGames 2015 där man väntas attrahera över 5 000 deltagare och 200 000 besökare från hela världen. EuroGames Stockholm arrangeras i samarbete med bland annat Stockholm Stad, Idrottsförvaltningen, Stockholms Idrottsförbund och RFSL. EuroGames består av ett sportsligt, ett kulturellt och ett politiskt program.

Niklas Torsell

Press Director 0708974326