ESET lanserar Endpoint Security - nästa generations antiviruslösningar för företag

Idag lanserar ESET sina nya företagsprodukter som tydligt visar företagets starkare fokus på affärssegmentet. ESET Endpoint Security och ESET Endpoint Antivirus ger ett marknadsledande proaktivt skydd och samtidigt det minimala systemavtryck som blivit ett signum för alla ESET:s produkter. Båda lösningarna levereras med ESET Remote Administrator som standard och ESET Endpoint Security erbjuder avancerade funktioner som webbkontroll, tvåvägsbrandvägg och klientbaserat spamfilter.

Minimalt systemavtryck och proaktivt skydd
Det begränsade systemavtrycket gör tillsammans med den avancerade fjärradministrationen de nya lösningarna perfekta för alla företag, oavsett storlek. ESET:s företagsprodukter upptäcker skadlig kod i flera skyddslager genom både scanningsmotorn ThreatSense och den molnbaserade tjänsten Live Grid. I den nya generationens Endpoint-produkter har ESET skapat marknadsledande proaktiva skydds­lösningar mot nya hot.

– Båda produkterna ger ett mycket kraftfullt skydd och de nya funktionerna i ESET:s affärssegment är väldigt starka, säger Anders Nilsson, säkerhetsexpert på Eurosecure, ESET:s nordiska distributör. ESET:s plattformsneutrala licensmodell gör lösningarna synnerligen flexibla, användaren köper ett visst antal noder som sedan kan blandas fritt mellan Windows-, Mac-, Linux- och Androidenheter.

Uppgraderingar och nya funktioner
ESET:s nya generation av Endpoint-lösningar följer en lång tradition av företagsprodukter med hög kvalitet och erbjuder mer än ett dussin nya funktioner. Beviset finns bland annat i den nya webbkontroll-funktionen, som begränsar tillgången till webbsidor efter kategorier. Samma sak gäller kontroll av flyttbara media och de uppgraderingar som gjorts i ESET Remote Administrator genom rollbaserad kontroll, webbpanel med anpassningsbara grafer och statistik i realtid, flera loggformat, Envisionstöd och Microsoft NAP-stöd.

– Även om programmen innehåller en rad nya och nyttiga funktioner så ska man komma ihåg att ESET:s fokus alltid ligger på ett litet systemavtryck för maximal prestanda och produkter som är lätta att använda, säger Anders Nilsson. Det som konkurrenterna just har börjat med har varit ESET:s paradgren redan från början.

ESET Endpoint bygger på ESET:s prisbelönta NOD32-teknologi som levererar skräddar­sytt skydd inom affärs- och företagssegmentet. De nya produkterna ger kunderna säkrare uppkoppling på Internet, nya tekniker för att stoppa attacker och ett kraftigt molnsystem som är redo för nästa steg när cyberhoten utvecklas.

– ESET ligger mycket långt fram inom proaktiv detektering, vi är det enda antivirusföretag som aldrig någonsin missat ett in-the-wild-virus i Virus Bulletins tester på 13 år, säger Anders Nilsson. ESET har dessutom bäst betyg i AV-Comparatives proaktiva tester över de senaste sex åren.

Tillsammans med Endpoint Solutions lanserar ESET även de senaste versionerna av andra businessprodukter: ESET File Security för Microsoft Windows Server, ESET File Security för Microsoft Windows Server Core och ESET Mail Security för IBM Lotus Domino.

Några av funktionerna i ESET Endpoint Antivirus och ESET Endpoint Security är:

Webbkontroll – funktionen som begränsar åtkomsten till Internetsidor baserat på kategori.  Gör det möjligt för administratören att sätta upp regler för användargruppen som överensstämmer med företagets policy. Genom molntjänsten kategoriseras webbsidor automatiskt (till exempel till gaming, sociala medier, shopping osv). Administratören kan till exempel välja att blockera dessa sidor för att minska trafikströmmen i nätverket.

Klientbaserat spamskydd – ett filter som effektivt sorterar ut spam från användarens dator.

Tvåvägsbrandvägg – förebygger obehörig åtkomst till företagets nätverk och innehåller ett skydd mot intrång som skyddar företagsdata.

Kontroll av flyttbara media – blockerar oönskade media och externa enheter från systemet och gör det möjligt att sätta upp regler för specifika media, användare och klienter.

Antivirus / Antispyware – stoppar och avlägsnar alla typer av hot, inklusive virus, rootkits, maskar och spionprogram. Erbjuder också molnbaserad scanning som vitlistar säkra filer i molnet.

ESET Remote Administrator – gör det möjligt att hantera samtliga ESET-produkter från en central konsol som har rollbaserad styrning, vilket innebär att olika administratörer kan tilldelas olika privilegier.

För mer information, besök ESET:s webbsidor för företagsanvändare.