2 x Ludvigsson i Andalusien runt

Drygt tre veckor efter den svåra olyckan då Fredrik Ludvigsson och fem lagkamrater frontalkrockade med en bil under en träningsrunda står det svenska cykelproffset på startlinjen i Andalusien runt. Storebror Tobias tävlar också i det spanska etapploppet som sänds på Eurosports kanaler.

Bröderna Ludvigsson tävlar båda för det tyska stallet Giant-Alpecin, ett av 24 lag som ställer upp i Andalusien runt. Loppet består av fem etapper som körs 17-21 februari och sänds på Eurosport 1 och Eurosport 2.

Fredrik Ludvigsson, som är inne på sin tredje säsong som proffs, var i slutet av januari med om en otäck olycka. Under en träningsrunda frontalkrockade han och fem lagkamrater med en bil som kommit över i fel körfält. Ludvigsson klarade sig relativt bra i kraschen medan flera lagkamrater ådrog sig svårare skador.

- Fredrik klarade sig bra fysiskt och kom igång skapligt snabbt med träningen. På grund av olyckan finns han nu också på plats i Andalusien då laget har flera skadade som var tänkta för loppet. Vi kanske inte ska ha för höga förväntningar utan låta honom komma igång med tävlandet i lugnt och ro. Jag tror det är bra att han har med sig Tobias som ett stöd. Det hjälper honom nog att snabbt komma över olyckan, säger Eurosports cykelexpert Roberto Vacchi.

Storebror Tobias är den mest meriterade av de två bröderna och inledde sin proffskarriär 2012. Senast tävlade han i Tour Down Under i Australien där han slutade sjua i ungdomstävlingen och 25:a totalt.

- Sett till profilen och hur Tobias körde i Australien finns det goda möjligheter för honom att minst komma topp 20. Han körde bra uppför där och är en duktig tempoåkare vilket niondeplatsen på tempot i Giro d'Italia i fjol bevisar, säger Roberto Vacchi.

Första etappen i Andalusien runt går från Almonaster la Real till Sevilla och sänds direkt på Eurosport 1 i morgon 15.30.

• cykel
  • roberto vacchi