Barcelona har chans på spanska dubbeln

Barcelona är mesta och regerande mästare i Spanska Cupen, Copa del Rey, och nykorade La Liga-vinnare. En spansk dubbel hägrar i finalen på söndag 22 maj men då måste katalanerna besegra nyblivna Europa League-mästarna Sevilla.

Sevilla besegrade Liverpool med 3-1 i Europa League-finalen i onsdags kväll och blev den första klubben att vinna turneringen tre år i rad och fem gånger totalt. Nu har de siktet inställt på att för första gången sedan 2010 ta hem Copa del Rey också. Motståndet är dock svårast tänkbara. Barcelona är både mesta och regerande mästare i den Spanska Cupen. De nykorade La Liga-mästarna fick dock respass redan i kvartsfinalen av årets Champions League, så laget är garanterat suget på att vinna fler titlar den här säsongen.

Statistik som eventuellt talar emot Barcelona är att de sedan 2009 vunnit turneringen vart tredje år och att det alltså inte skulle vara dags igen förrän 2018. Statistik som eventuellt talar för Sevilla är att de inte förlorat en final i Spanska Cupen sedan 1962.

Förutsatt att inte Lionel Messi, Munir El Haddadi eller Luis Suárez gör mål i finalen blir John Guidetti delad skytteligavinnare i turneringen med sin fem mål för Celta Vigo.

Den heta matchen direktsänds klockan 21.30 söndag 22 maj på Eurosport. Kommentatorer på plats på Vicente Calderón Stadium i Madrid är Niklas Jarelind och experten Johan Arneng. Reporter på plats är Isabel Boltenstern.

Final i Spanska Cupen, direkt på Eurosport 2
Söndag 22 maj