Bundesliga omgång 6: Revierderby!

Mycket mer än prestige på spel när smått krisande Schalke på lördag tar emot ärkerivalen Dortmund i säsongens första Revierderby.

Det här skulle vara säsongen då ett skadefritt Schalke äntligen kunde utmana i toppen av Bundesliga. Ändå var det först i tisdagens femte omgång som laget från Gelsenkirchen tog höstens hittills enda trepoängare, då man utan avstängda stjärnorna Julian Draxler och Kevin-Prince Boateng bortaslog Werder Bremen med 3-0.

Även Dortmund har gått knackigt i ligainledningen och ligger på åttonde plats i tabellen, med sju inspelade poäng - två mer än Schalke. Lördagens Revierderby blir det 85:e i Bundesliga (1963) - där Dortmund inför matchen har 30 segrar mot Schalkes 29. Totalt sett leder dock Schalke maratontabellen vad gäller tävlingsmatcher - av 144 Revierderbyn har klubben vunnit 57 och Dortmund 49.

Schalke - Dortmund direktsänds på Eurosport 2 med start 15.30. Sändningen inramas av kanalens nya Bundesliga-studio, där Karin Frick gästas av experterna Johan Mjällby och Rami Shaaban.

Övriga direktsända matcher i helgen är Mainz - Hoffenheim (fredag), Köln - Bayern München och Wolfsburg - Werder Bremen (båda lördag) samt Augsburg - Hertha Berlin och Hamburg - Eintracht Frankfurt (båda söndag). Alla matcher i Bundesliga, och många i 2. Bundesliga, går att se direkt på Eurosport Player.

Bundesliga omgång 6 på Eurosport & Eurosport 2
Fredag 26 september
20.30 Mainz - Hoffenheim, direkt på Eurosport 2
Lördag 27 september
15.30 Köln - Bayern München, direkt på Eurosport
15.30 Schalke - Dortmund, direkt på Eurosport 2
18.30 Wolfsburg - Werder Bremen, direkt på Eurosport 2
Söndag 28 september
15.30 Augsburg - Hertha Berlin, direkt på Eurosport 2
17.30 Hamburg - Eintracht Frankfurt, direkt på Eurosport 2

• eurosport 2
  • schalke
  • dortmund
  • bundesliga

I år firar Eurosport att kanalen under 25 år varit ledande inom livesport.

Under 2014 har Discovery Communications, världsledande inom betal-tv, blivit majoritetsägare i Eurosport och därmed utökat mediaföretagets portfölj till att nå 2,7 miljarder abonnenter i över 220 länder och territorier.

Eurosportgruppen är ledande på sportunderhållning i Europa. Eurosport är den största Paneuropeiska tv-kanalen, den sänder på 20 språk och når 136 miljoner hushåll i 54 länder. Samma programinnehåll distribueras i HD på Eurosport HD. Eurosport 2 sänder till 73 miljoner hushåll på 18 språk till 51 länder. Eurosport 2 HD lanserades i augusti 2009. Eurosport Asia-Pacific når 16 länder i regionen och lanserade en HD-version 2011. Eurosports websiter rankas med sina 11 språkversioner som Europas främsta sportnätverk med 23 miljoner unika besökare per månad (comScore). Eurosport.coms gratisapp finns tillgänglig på 10 språk. Eurosportnews tillhandahåller sportnyheter från hela världen till hela världen. Eurosport Player, Eurosports web-TV-tjänst, sänder sport live och on-demand till användarnas datorer i 53 länder och Player-appen finns tillgänglig för mobiler, surfplattor och connected-TV i upp till 34 länder. Eurosport Events, organiserar, driver och marknadsför internationella sportevenemang.