Dags för årets första Grand Slam

Novak Djokovic är skyhög titelfavorit, Serena Williams ett frågetecken – på måndag börjar Australian Open på Eurosports kanaler.
- Serena kommer inte till en Grand Slam oförberedd, säger Eurosports Maria Strandlund Tomsvik.

Serena Williams har inte spelat någon större tävlingsmatch sedan semifinalförlusten i US Open i september. Amerikanskan deltog i International Premier Tennis League i december men drog sig ur nationsturneringen Hopman Cup i början av januari på grund av knäproblem.

- Vi vet inget om hennes dagsform. Men vi vet att Serena Williams inte kommer till en Grand Slam-turnering oförberedd, säger Maria Strandlund Tomsvik om världsettan som får en svår resa mot finalen på Rod Laver-banan 30 januari.

- Maria Sjarapova är den tuffaste kvartsfinalmotståndaren någonsin för Serena, men redan i första omgången kan Camila Giorgi bli obehaglig med sin "blunda-och-slå"-tennis. Håller Serena sig hel och hittar en jämnhet i spelet är hon ändå min givna titelfavorit, med Viktoria Azarenka som farligaste utmanare i en final.

"Jag aldrig sett någon spela på den nivån", sade Rafael Nadal efter att Novak Djokovic krossat honom i Doha-finalen i lördags.

- Djokovic är omänsklig just nu och storfavorit. Andy Murray är starkast på andra halvan av lottningen. Jag tror på flera skrällar på herrsidan och att tunga namn faller bort före semifinalerna. Det ska bli spännande att se vad Grigor Dimitrov och hemmaspelarna Nick Kyrgios och Bernard Tomic kan göra i turneringen, säger Strandlund Tomsvik.

Johanna Larsson (54 på världsrankingen) är enda svensk i singelspelet i Australian Open. Larsson, som i natt förlorade semifinalen i Hobart, möter rumänskan Irina-Camelia Begu (31) i första omgången.

- Johanna är i strålande form och har en bra chans att slå Begu, sedan blir det tuffare i andra omgången mot någon av de oseedade amerikanskorna Madison Brengle eller Coco Vandeweghe, säger Strandlund Tomsvik.

__________________________________________________________________________________

Australian Open 2016 på Eurosport

Datum: 18-31 januari 2016
Spelplats: Melbourne Park, Melbourne, Australien
Startfält: 128 herrsingel/damsingel, 64 herrdubbel/damdubbel
Underlag: Hardcourt (Plexicushion Prestige)
Prispengar: 44 miljoner AUD (ca 261 milj SEK), varav 3,8 milj AUD (22,5 milj SEK) till vinnarna i herr- och damsingeln
Titelförsvarare: Serena Williams (damsingel), Novak Djokovic (herrsingel)

Eurosports sändningar
Eurosport 1 och Eurosport 2 direktsänder runt 225 timmar från årets upplaga av Australian Open. Sändningarna börjar 01.00 på natten och pågår till kvällspasset i Melbourne avslutas, runt 14.15 svensk tid. Under första veckan sänder Eurosport 1 och Eurosport 2 parallellt för att kunna täcka så många matcher som möjligt. Från kvartsfinaler och framåt sänds allt på Eurosport 1. För tittare som vill se de matcher som inte ryms i tv-sändningarna sänds Australian Open utförligt på Eurosport Player. Här livestreamas all action från upp till 16 banor.

Kommentatorer Eurosport 1:
Maria Strandlund Tomsvik, Rolf Norberg och Magnus Alsterback