Drömsemifinal i Australian Open

44 inbördes möten. 22 segrar var. I morgon torsdag rubbas jämvikten när Novak Djokovic och Roger Federer möts för 45:e gången.
- Federers offensiv måste vara felfri om han ska nå finalen, säger Eurosports Maria Strandlund Tomsvik.

Klockan 09.30 i morgon bitti spelar världsettan Djokovic och världstrean Federer semifinal i Australian Open på klassiska Rod Laver Arena i Melbourne. I fjol vann schweizaren tre av åtta möten och har enligt Maria Strandlund Tomsvik möjlighet att rubba världsettan:

- Federer måste serva bra och vara offensiv i returerna. Allt måste stämma. Djokovic taktik är att variera servarna, komma åt Federers backhand och dra ut på duellerna. Han vet att Federer vill komma till avslut snabbt.

Tidigare på natten, runt 03.30, börjar damernas semifinaler. Först ut är Serena Williams – Agnieszka Radwanska, därpå möter Angelique Kerber överraskningen Johanna Konta, 47:a på världsrankingen.

- Radwanskas spelstil passar Serena perfekt. Polskan har inget tempo och en dålig andraserve och kan åka på en rejäl utklassning. Kerber – Konta är däremot en öppen historia mellan två väldigt offensiva spelare. Kerber är favorit men Konta har inget att förlora. Jag tror matchen går till tre set, säger Strandlund Tomsvik.

Den andra herrsemifinalen avgörs fredag morgon 09.30 på Eurosport 1, där fjolårsfinalisten Andy Murray möter Milos Raonic.

Australian Open, semifinaler, på Eurosport 1
Torsdag 28 januari