Eurosport förlänger med Bundesliga till 2017

Paris, 4 december 2013. Eurosport och DFL Sports Enterprises GmbH har förlängt samarbetet över ytterligare två säsonger av Bundesliga, 2015-2016 och 2016-17.

Avtalet förnyar Eurosports exklusiva TV- och digitala rättigheter – inklusive sublicensiering – för Bundesliga och 2.Bundesliga i 22 länder i Norden, Central- och Östeuropa. Sändningarna innefattar fem direktsända Bundesligamatcher per omgång, höjdpunkter och magasin. Eurosport 2 ger tittarna bästa möjliga tv-produktioner, vilka oftast sänds i HD. Alla direktsända Bundesliga-matcher går även att se på Eurosport Player, som är tillgänglig för dator, surfplatta, mobil och connected-TV.

Under den period som Eurosport har sänt Bundesliga har ligan befäst sin position som en av världens bästa och ekonomiskt starka fotbollsligor. Framgångarna kröntes tidigare i år i Champions League-finalen där båda spelar i Bundesliga: FC Bayern München och Borussia Dortmund.

Bundesliga och 2.Bundesliga började sändas på Eurosport 2 hösten 2009. Avtalet med DFL Sports Enterprises förnyades 2011. Eurosport 2 lanserades 2005 och är en av Europas snabbast växande betalkanaler, som når 66 miljoner hushåll i 51 länder. Kanalen är även tillgänglig i HD i de nordiska länderna samt i Central- och Östeuropa och direktsänder mer än 2 000 timmar sport om året.

Eurosports vd Jean-Thierry Augustin: ”Eurosport har bidragit starkt till att fotbollsfans utanför Tyskland har upptäckt Bundesliga, något som kan kopplas till vår omfattande bevakning samt de framgångar ligans topplag har skördat de senaste åren. Bundesliga fortsätter att vara ett riktmärke för kvalitativ europeisk fotboll och Eurosport är stolta över att förlänga partnerskapet för ytterligare två säsonger och att fortsättningsvis kunna erbjuda våra kunder detta premiuminnehåll.”

Jörg Daubitzer, managing director på DFL Sports Enterprises: ”Vi inser värdet av vårt partnerskap med Eurosport, med vilka vi har skapat ett flerårigt samarbete som bygger på stabilitet och ömsesidig uppskattning. Fotbollsfans i Norden, Central- och Östeuropa har fått bästa tänkbara Bundesliga-bevakning genom Eurosport och har under de senaste fyra åren fått se avsevärda framsteg vad gäller sändningarnas volym och kvalitet. Det nya avtalet kompletterar Bundesligas tillväxtstrategi och avspeglar den positiva utveckling som ligan har genomgått de senaste åren. Vi är mycket nöjda över avtalet och lika nöjda över att få detta förtroende från en nyckelpartner”.

De 22 länder om omfattas av det nya avtalet är: Albanien, Bosnien-Herzegovina, Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Island, Kosovo, Kroatien, Lettland, Litauen, Makedonien, Montenegro, Norge, Polen, Rumänien, Serbien, Slovakien, Slovenien, Sverige, Tjeckien samt Ungern.

Eurosportgruppen är ledande på sportunderhållning i Europa. Eurosport är den största Paneuropeiska tv-kanalen, den sänder på 20 språk och når 131 miljoner hushåll i 54 länder. Samma programinnehåll distribueras i HD på Eurosport HD. Eurosport 2 sänder till 63 miljoner hushåll på 18 språk till 51 länder. Eurosport 2 HD lanserades i augusti 2009. Eurosport Asia-Pacific når 17 länder i regionen och lanserade en HD-version 2011. Eurosports websiter rankas med sina 11 språkversioner som Europas främsta sportnätverk med 23 miljoner unika besökare per månad (comScore). Eurosport.coms gratisapp finns tillgänglig på 10 språk. Eurosportnews tillhandahåller sportnyheter från hela världen till hela världen. Eurosport Player, Eurosports web-TV-tjänst, sänder sport live och on-demand till användarnas datorer i 53 länder och Player-appen finns tillgänglig för mobiler, surfplattor och connected-TV i upp till 40 länder. Eurosport Events, organiserar, driver och marknadsför internationella sportevenemang.