Eurosport sänder Jens Voigts forsök på timrekordet

Eurosport kommer att följa Jens Voigts jakt på att bli historisk torsdag 18 september på Grenchens velodrom i Schweiz. Den tyske profilen attackerar då ett av sportvärldens mest ikoniska rekord – timrekordet på cykel.

Direktsändningen av rekordförsöket är höjdpunkten i en specialinsatt cykeldag på Eurosport. Förutom uppdateringar och reportage om Voigts förberedelser kommer tittarna under dagen att kunna se höjdpunkter från Tour de France och Vuelta a España med Eurosports cykelambassadör Greg LeMond. Dessutom blir det sammandrag från de nyligen körda GP-loppen i Quebec, Montreal och Vallonien.

Sändningen från velodromen i Grenchen startar 18.30 och pågår fram till 20.15. Rekordförsöket inleds 19.00.

Om Jens Voigt
42-årige Jens Voigt avslutade sin karriär som landsvägscyklist i augusti och försöket på timrekordet blir hans sista stora framträdande. Som cyklist var Voigt känd för sin uppoffrande stil med hårt arbete i klungan och sin förmåga att ge sig ut på långa soloutbrytningar. Bland meriterna finns två etappsegrar och två ledartröjor i Tour de France och en etappseger i Giro d’Italia. Voigt delar rekordet på 17 starter i Tour de France med Stuart O’Grady.

Om timrekordet
Timrekordet är en av cykelsportens äldsta tävlingsformer med anor från 1876 då det första rekordet registrerades av engelsmannen Frank Dodds. Upplägget är enkelt, under en timme ska en ensam cyklist tillryggalägga en så lång distans som möjligt på en velodrombana.

Genom tiderna har rekordet hållits av legendariska cyklister som Fausto Coppi, Jacques Anquetil, Eddy Merckx, Francesco Moser och Miguel Indurain. Nuvarande rekordhållare är tjecken Ondrej Sosenka som 2005 nådde distansen 49,7 km på en timme.

Timrekordet har körts snabbare av bl a britten Chris Boardman (56,375 km) på en specialbyggd cykel. 2000 ändrade internationella cykelförbundet UCI reglerna vilket gjorde att endast traditionell landsvägscykel och sittställning tilläts.

• timrekordet
  • jens voigt
  • roberto vacchi

I år firar Eurosport att kanalen under 25 år varit ledande inom livesport.

Under 2014 har Discovery Communications, världsledande inom betal-tv, blivit majoritetsägare i Eurosport och därmed utökat mediaföretagets portfölj till att nå 2,7 miljarder abonnenter i över 220 länder och territorier.

Eurosportgruppen är ledande på sportunderhållning i Europa. Eurosport är den största Paneuropeiska tv-kanalen, den sänder på 20 språk och når 136 miljoner hushåll i 54 länder. Samma programinnehåll distribueras i HD på Eurosport HD. Eurosport 2 sänder till 73 miljoner hushåll på 18 språk till 51 länder. Eurosport 2 HD lanserades i augusti 2009. Eurosport Asia-Pacific når 16 länder i regionen och lanserade en HD-version 2011. Eurosports websiter rankas med sina 11 språkversioner som Europas främsta sportnätverk med 23 miljoner unika besökare per månad (comScore). Eurosport.coms gratisapp finns tillgänglig på 10 språk. Eurosportnews tillhandahåller sportnyheter från hela världen till hela världen. Eurosport Player, Eurosports web-TV-tjänst, sänder sport live och on-demand till användarnas datorer i 53 länder och Player-appen finns tillgänglig för mobiler, surfplattor och connected-TV i upp till 34 länder. Eurosport Events, organiserar, driver och marknadsför internationella sportevenemang.