​Favoritskapet talar emot "The Rocket" i VM

I morgon lördag inleds snooker-VM på The Crucible Theatre i Sheffield och som vanligt riktas alla strålkastare mot en person: Ronnie ”The Rocket” O’Sullivan. Den femfaldige världsmästaren är skyhög favorit hos spelbolagen men det höjs frågetecken för hans form.

En fråga överskuggar alla andra inför VM. Hur bra är egentligen Ronnie O’Sullivan? Sportens superstjärna vann till synes lekande enkelt rankingturneringen Welsh Open i februari där han slog Neil Robertson med 9-5 i finalen. Ännu mer överlägsen var han i Masters i januari då han finalslog Barry Hawkins med 10-1, bara för att i mars åka ut i första omgången i World Grand Prix. Säkert är att en koncentrerad Ronnie i bra form har alla möjligheter att vinna sin sjätte VM-titel. Samtidigt talar statistiken emot honom: under de 11 år som han har gett minst pengar tillbaka hos spelbolagen har han bara vunnit två gånger. De andra tre titlarna har bärgats när favoritskapet tyngt andras axlar

Utmanare till O’Sullivan saknas inte i Sheffield. Av 32 spelare i VM har nio tidigare vunnit titeln: Stuart Bingham (2015), Mark Selby (2014), Neil Robertson (2010), John Higgins (1998, 2007 och 2009), Graeme Dott (2006), Shaun Murphy (2005), Mark Williams (2000 och 2003) och Peter Ebdon (2002). O’Sullivans fem VM-titlar har han vunnit 2001, 2004, 2008, 2012 och 2013.

Snooker-VM har avgjorts sedan 1927 och årets upplaga är nummer 79. Spelplatsen är traditionsenligt The Crucible Theatre i Sheffield. Första omgången spelas i bäst av 19 frames, åttondelarna och kvartsfinalerna i bäst av 25 frames, semifinalerna i bäst av 33 frames och finalen, som avgörs 1-2 maj, i bäst av 35 frames.

Eurosport 1 och Eurosport 2 direktsänder cirka 125 timmar från snooker-VM. Turneringen kommenteras av Kim Hartman och Jonas Fahlander.

• kim hartman