Lagkamraten gör debut som expertkommentator

Lag Edin ska försöka försvara sitt EM-guld i curling. Debutkommenterar för Eurosport gör experten Sebastian Kraupp som vunnit två EM-och ett VM-guld med laget. EM avgörs i Skottland 19-26 november.

Sverige är regerande mästare på herrsidan i curling-EM efter att laget under ledning av skippern Niklas Edin förra året finalbesegrade Schweiz med 7-6. Lag Edin försvarade därmed sin titel från 2014 och tog sitt fjärde EM-guld.

Sebastian Kraupp, som vunnit två EM- och ett VM-guld med Lag Edin, säger så här om sina tidigare lagkamraters chans att försvara guldet och vinna EM för tredje gången i rad:

- De är favoriter att ta hem guldmedaljen, dels för att de har vunnit två i rad, dels för att de har öppnat den här säsongen otroligt bra. De är överlägsna världsettor i år med fem turneringssegrar på världstouren. Allt annat än guld och de kommer att vara besvikna skulle jag säga. Schweiz är största utmanarna de har också ett ungt lag som etablerat sig i världstoppen och kom tvåa efter Sverige i senaste EM.

Det är första gången Sebastian Kraupp kommenterar för TV och han ser fram emot uppgiften som expertkommentator:

- Det ska bli väldigt kul att få vara med trots att man inte längre är med i själva tävlingen. Som gammal spelare kan jag se hur lagen tänker och vad de går för och det är det som jag ska förmedla till tittaren. Min vision är lyfta upp sporten och curlingen i Sverige har gjort en enorm resa sedan vi kom in som OS-sport 1998. Många är extremt bra tränade till exempel, där har det hänt mycket.

Ordinarie kommentatorer under EM är Paul Ahlgren och Henrik Edlund. Skulle Sveriges lag vinna tangerar de Skottlands rekord på herrsidan med tre raka EM-guld. Lag Anette Norberg tog fem raka EM-guld för Sverige på damsidan 2001-2005.

Ryssland vann i fjol damernas final mot Skottland med 6-4 medan Finland tog brons genom att besegra Danmark med 10-8. De svenska damerna representeras i år av Lag Hasselborg under ledning av skippern Anna Hasselborg. Sebastian Kraupp tror på medalj för damlaget:

- De ligger faktiskt också världsetta nu i år men det är mer av en överraskning än för herrarna. De spelade EM för två år sedan och håller på att etablera sig i toppen. Ett ungt lag som avslutade förra säsongen bra och har fått med sig det in i denna. Förväntningarna för damerna är medalj, som jag ser det. De är inte lika stora favoriter som herrarna helt enkelt. Schweiz och Skottland är de största utmanarna.

Sveriges damer är framgångsrikast i EM-historien med 19 guld, tvåan Tyskland åtta. På herrsidan ligger Sverige tvåa i maratontabellen med nio guld, toppar gör Skottland med tolv EM-titlar. EM har avgjorts årligen sedan 1975 och årets upplaga blir den fyrtioandra. EM fungerar som kval till curling-VM 2017 som i sin tur fungerar som kval till OS 2018 i sydkoreanska Pyeongchang. Ett OS som i Sverige direktsänds på Disccovery Networks Swedens kanaler.

• curling
  • curling-em