Nya stjärnor vill ta chansen i årets US Open

Skadade storstjärnor, en kvalvinnande svenska och en fd världsetta som är tillbaka efter dopingavstängning. Årets US Open på Eurosport har alla förutsättningar att bjuda på överraskningar och härlig dramatik.

Det är en extremt oviss herrupplaga av US Open som startar ikväll. Novak Djokovic, Andy Murray, Stan Wawrinka, Milos Raonic och Kei Nishikori är alla skadade och definitivt borta medan Roger Federer och Marin Cilic har dragits med skavanker den senaste tiden och kommer till spel med en hel del frågetecken i bagaget.

Helt plötsligt står Rafael Nadal där som den kanske störste favoriten och det på hardcourt medan ungtupparna Alexander Zverev och Nick Kyrgios utmanar tillsammans med ovan nämnda halvskadade duon Federer-Cilic. Och kan Dominic Thiem hitta formen som tog honom till final i Franska Öppna i våras?

På damsidan står vårt svenska hopp som vanligt till Johanna Larsson som möter kroatiskan Alja Tomljanovic i första omgången. Men glädjande nog är hon inte ensam svenska i turneringen eftersom Rebecca Peterson tog sig hela vägen genom kvalet och in i huvudturneringen. Peterson möter tjeckiskan Denisa Allertova i sin första Grand slam i karriären.

Bland favoriterna till att vinna damtiteln finns Garbine Muguruza, Karolina Pliskova, Simona Halep och en rad andra namn som alla vill ta ett steg fram på världsscenen nu när Serena Williams står över på grund av graviditet.

Dessutom är Maria Sharapova tillbaka i de stora turneringarna igen efter en 15 månaders lång avstängning för att ha tagit det dopingklassade ämnet meldonium. Hur kommer den amerikanska publiken ta emot rysk-amerikanskan i comebacken på Flushing Meadows?

Eurosport 1, Eurosport 2 och Eurosport Player sänder hela US Open med start måndag 17.00 där legendarer som Mats Wilander, John McEnroe och Boris Becker kommer att analysera matcherna. På hemmaplan finns bland annat Maria Strandlund Tomsvik som kommentator och från och med kvartsfinalerna Thomas Enqvist som expertkommentator.

På Playern kan man som kund se massor av banor samtidigt och välja den fight som är bäst för stunden – allt för 69 kronor i månaden utan bindningstid.