Olsson tror på svenskt medaljregn i St Moritz

Sverige kommer att ta fem medaljer varav ett guld i nationstävlingen. Det är Eurosport-experten Hans Olsson profetia inför VM i St Moritz som startar under tisdagen.

För svensk del ligger intresset främst på den andra VM-veckan då nationstävlingen, storslalom och slalom förhoppningsvis ska inbringa ett par svenska medaljer. Svenskhoppet när det gäller fartgrenarna är framförallt Kajsa Kling som i Lake Louise i början av december slutade trea i damernas störtlopp och därmed för första gången fick kliva upp på pallen i den disciplinen.

Hans Olsson, fd fartfantom och VM-medaljör, är Eurosports nye alpinexpert och tror på Kajsa Kling.

- Kajsa trivs i St Moritz och man ser på henne att hon är fylld av självförtroende. Det blir medalj för Kajsa, säger Olsson som själv var ute och inspekterade VM-backarna under måndagen.

Utöver Kling ramlar det in ytterligare ett antal medaljer nästa vecka då teknikgrenarna avgörs, åtminstone om man får tro Hans Olsson. I nationstävlingen kommer Sverige förmodligen ställa upp med ett slagkraftigt lag bestående av Frida Hansdotter, Mattias Hargin, André Myhrer och Maria Pietilä Holmner, där den sistnämnda kämpar mot klockan för att hinna komma tillbaka efter skada.

- Jag tror på guld för Sverige i lagtävlingen, vi har ett så starkt lag där. Sen tar André Myhrer och Frida Hansdotter varsin medalj i slalom och Matts Olsson i storslalom. Backen här passar Matts riktigt bra, den är ”greppig” med torr snö som hjälper åkarna att få bra fäste. Det gynnar Matts, menar Olsson som är nyfiken på vad en skadeförföjd Lindsey Vonn kan hitta på under första veckans super-G och störtlopp.

Den amerikanska skiddrottningen har kämpat sig tillbaka efter armbrottet under träning i november, en kamp som går att följa i serien Chasing history på Eurosport 1 och Eurosport Player. Olsson menar att Vonn står på pallen – om hon står på benen.

- Man vet ju aldrig med Lindsey, ibland kör hon över sin förmåga men om hon bara klarar av att inte köra ur - ja då tar tar hon medalj.

Tävlingarna kommenteras av Niklas Jarelind, Håkan Bergholtz och Mats Ericsson och sänds i Eurosport 1.

Program:

• Tisdag 7 feb, 11.45 Super-G damer
  • Onsdag 8 feb 11.45 Super-G herrar
  • Fredag 10 feb 9.45/12.45 Kombination, damer
  • Lördag 11 feb 11.45 Störtlopp herrar
  • Söndag 12 feb 11.45 Störtlopp damer
  • Måndag 13 feb 9.30/12.45 Kombination, herrar
  • Tisdag 14 feb 11.45 Nationstävlingen
  • Torsdag 16 feb 9.30/12.45 Storslalom damer
  • Fredag 17 feb 9.15/12.45 Storslalom herrar
  • Lördag 18 feb 9.15/12.30 Slalom damer
  • Söndag 19 feb 9.30/12.15 Slalom herrar

• Vintersporter

Eurosport ingår i Discovery Networks Sweden som ägs av Discovery Communications (Nasdaq: DISCA, DISCB, DISCK), världens största mediaföretag inom nonfiction och som via 155 tv-kanaler når över 3 miljarder tittare i drygt 220 länder och territorier. Eurosport är sedan årsskiftet det nya Home of the Olympics, med rättigheterna att sända Olympiska spelen 2018, 2020, 2022 och 2024.

Kanalerna Eurosport 1, Eurosport 2 och Eurosportnews når över 236 miljoner tittare i 94 länder i Europa, Asien-Stillahavsområdet, Afrika och Mellanöstern.