Serena går för guld i US Open

Serena Williams mot Simona Halep eller Maria Sjarapova. Roger Federer mot Novak Djokovic. Så tror Eurosports Maria Strandlund Tomsvik att årets singelfinaler i US Open ser ut. Årets sista Grand Slam-turnering börjar på måndag.

- Jag har trott på Serena som vinnare i både Sydney, Paris och Wimbledon, ändå har hon inte ens gått till kvartsfinal i någon av dem. Hon har sett trött ut och har underpresterat som aldrig förut, säger Maria Strandlund Tomsvik som ändå håller världsettan som favorit att vinna damsingeln i årets US Open.

- En Serena Williams som spelar på sin högsta nivå är fortfarande bättre än någon annan i världen. Kanske sänker hon sina egna förväntningar och kan spela ut sitt spel?

De främsta utmanarna till Williams är enligt Strandlund Tomsvik världstvåan Simona Halep - tvåa i Franska öppna, semifinalist i Wimbledon - och världssexan Maria Sjarapova, vinnare på Roland Garros i början av juni.

- Halep är otroligt jämn, hon gör inte en dålig match. Är tuff att möta för precis alla. Sjarapova kan man aldrig räkna bort i en Grand Slam-turnering.

Johanna Larsson (96 på världsrankingen) är ende svensk i singelspelet. Larsson möter fransyskan Virginie Razzano (184) i första omgången.

- En jättebra lottning för Johanna, där hon har en god chans att vinna. Gör hon det väntar sannolikt Sloane Stephens i andra omgången. Den populära amerikanskan är väldigt bra men ojämn.

På herrsidan ser det ut att kunna bli en uppgörelse mellan Roger Federer och Novak Djokovic, efter att världstvåan och fjolårssegraren Rafael Nadal har dragit sig ur.

- Djokos lilla dipp efter Wimbledon är inget som jag tar särskilt allvarligt på. Han har gift sig och ska få barn vilken dag som helst, men han kommer att samla ihop sig och bli sitt vanliga, farliga jag nu när US Open börjar, säger Strandlund Tomsvik.

Eurosport och Eurosport 2 direktsänder mer än 200 timmar från US Open. Damsingelfinalen spelas söndag 7 september (22.35 på Eurosport), herrfinalen måndag 8 september (23.05 på Eurosport).

Läs mer i det bifogade pressmaterialet.