Svenskfinal i Champions League

Skyttedrottningen mot backstjärnan.
På torsdag direktsänder Eurosport 1 damernas Champions League-final mellan Wolfsburg och Lyon.
Med svenska landslagsstjärnorna Lotta Schelin och Nilla Fischer i huvudroller.

De senaste årens dominanter inom europeisk klubbfotboll möts i en prestigefinal på Città del Tricolore i italienska Reggio Emillia klockan 18.00 torsdag 26 maj. Lyon med Lotta Schelin i laget vann damernas Champions League 2011 och 2012. Wolfsburg gjorde det 2013 och 2014, andra gången med Nilla Fischer i laget. Efter den här finalen blir något av lagen näst framgångsrikast i damernas Champions League med tre titlar. Förra årets vinnare Frankfurt har vunnit turneringen fyra gånger.

För Lotta Schelin blir det sista matchen i Lyon. Laget hon representerat i åtta år och det vore förstås stort att avsluta den framgångsrika sejouren med ännu en titel. Schelin har redan varit med och vunnit Franska Ligan och Cupen med Lyon i år och har alltså chans att upprepa succén från 2012 och ta hem en trippel. Sammanlagt har skyttedrottningen gjort 223 mål för Lyon vilket är klubbrekord.

Nilla Fischers Wolfsburg missade att försvara titeln i Frauen-Bundesliga (laget slutade tvåa bakom Bayern München) men vann den Tyska Cupen och en seger i Champions League skulle definitivt bättra på säsongen för tyskorna som tillskillnad från sina motståndare aldrig förlorat en final i Champions League. Senast lagen möttes i Champions League var i finalen 2013 då Wolfsburg vann med 1-0 på Stamford Bridge i London.

Damernas Champions League-final direkt på Eurosport 1
Torsdag 26 maj
17.45 Intro
18.00 Wolfsburg – Lyon
Kommentator: Marcus Bühlund

Faktaruta

• Turneringen startades 2001 under namnet UEFA Women’s Cup
  •  Sedan 2010 heter turneringen UEFA Women’s Champions League
  •  Mesta mästare är Frankfurt med fyra titlar.
  •  Lyon, Wolfsburg, Umeå och Potsdam har vunnit turneringen två gånger vardera
  •  Umeå IK är framgångsrikaste svenska klubben med två titlar och tre andraplatser.
  •  Tyska lag har vunnit turneringen nio gånger, franska och svenska lag två gånger vardera.

• champions league
  • uefa women's league