Mall of Scandinavia – redan Stockholmarnas favoritcentrum

Mall of Scandinavia – redan Stockholmarnas favoritcentrum

Mall of Scandinavia slog upp portarna den 12 november förra året och redan efter 19 dagar hade 1 miljon besökt dem. Årets upplaga av Evimetrix undersökning ”Stockholmarnas favoritcentrum” startade två veckor efter premiären. Redan då hade Stockholmarna tagit Mall of Scandinavia till sitt hjärta.

Stockholmarna har utsett Mall of Scandinavia till bästa centrum – alla kategorier, följt av Täby Centrum och Nacka Forum – men det delas också ut pris i nio underkategorier. För att få nöjda kunder är det viktigaste att centrumanläggningen är trivsamt med avseende på utformningen av lokalerna. Ett stort och bra utbud är nästan lika viktigt och att det är en trivsamt vad gäller bemötande och atmosfär tillhör också de egenskaper som ger nöjda kunder.

Det centrum Stockholmarna anser är mest trivsamt (lokaler och atmosfär) är Mall of Scandinavia. Förra årets vinnare, NK, kommer på andra plats och Mood Stockholm på tredje. Vad gäller utbudet av affärer får Täby Centrum se sig slagna efter två år på första plats, även här är det Mall of Scandinavia, som tar hem priset. Åhléns City vinner besöksligan, för fjärde året i rad. En ny kategori för året är årets klättrare. Priset går till det centrum som haft den bästa utvecklingen av sitt Nöjd Kund Index – NKI. Mest av alla ökade Högdalen Centrum, följt av Haninge och Åkersberga Centrum.

- Att Mall of Scandinavia vinner alla fem kategorier som centrumet nominerats till, mindre än tre månader efter öppning, är ett fantastiskt fint erkännande och visar att vi verkligen förändrat normen för köpcentrum, säger Lars-Åke Tollemark, Managing Director Nordic, Unibail-Rodamco. Unibail-Rodamco står bakom topp-3 i hela tre kategorier, vilket vi ser som ett kvitto på att vi har rätt strategi och att Mall of Scandinavia, Täby Centrum och Nacka Forum är mycket omtyckta platser med en stark position på marknaden, menar Lars-Åke Tollemark

Branschens Nöjd Kund Index (NKI) ligger kvar på samma nivå som förra året. – Den mest intressanta händelsen under året är tillskottet av Mall of Scandinavia. Att som helt ny centrumanläggning vinna priset ”Stockholmarnas favoritcentrum” är ingen självklarhet, inte ens då det är regionens och landets största köpcentrumanläggning – säger Alf Brydolf-Berg, VD på Evimetrix. ”Det räcker inte med att vara störst och nyast. För att vinna måste man leva upp till besökarnas högt ställda förväntningar och det har Mall of Scandinavia lyckats med.”

Undersökningen är genomförd bland allmänheten i Storstockholm och ca 1 800 personer har uttalat sig om 47 centrumanläggningar.

Alla pristagare

Ämnen

Evimetrix arbetar med kund-, kvalitets-, varumärkes- och medarbetarundersökningar i flera branscher och sektorer.

Evimetrix undersökningar bidrar till att öka nöjdheten och lojaliteten bland våra uppdragsgivares kunder. Vi har en särskild expertkunskap om fastighets- och samhällsbyggnadssektorn och vet vilka kvaliteter som bidrar till ökade kundvärden, högre lönsamhet och ökad lojalitet bland hyresgäster och medarbetare. Men vi använder också våra metoder med stor framgång inom andra branscher och sektorer.

Våra metoder är utvecklade under många år och bygger på forskning inom marknadsundersökningar. Genom våra undersökningar får du svar på hur din organisation presterar på både strategisk och operativ nivå – allt från om ni har rätt strategi för vald driftform och bemanning till hur fastighetsskötseln utförs. Du får också reda på vilka faktorer kunderna tycker är viktigast för att de ska vara nöjda, och vilka kvaliteter som påverkar nöjdheten mest. På så sätt får du också veta vad du bör prioritera i utvecklingen av din verksamhet.

Evimetrix är ett oberoende partnerägt konsultföretag som grundades 2008.

www.evimetrix.se

Alf Brydolf-Berg

Presskontakt VD Evimetrix +46 (0) 8 440 15 01
Peter Wissing

Presskontakt Projektledare Evimetrix +46 (0)8 440 15 04

Vi hjälper dig till nöjdare kunder – och bättre affärer!

Våra undersökningar bidrar till att öka nöjdheten och lojaliteten bland våra uppdragsgivares kunder. Vi har en särskild expertkunskap om fastighets- och samhällsbyggnadssektorn och vet vilka kvaliteter som bidrar till ökade kundvärden, högre lönsamhet och ökad lojalitet bland hyresgäster och medarbetare. Men vi använder också våra metoder med stor framgång inom andra branscher och sektorer.

Evimetrix är ett oberoende partnerägt konsultföretag som grundades 2008.

Evimetrix AB
Sibyllegatan 32