Sveriges journalistkår är nöjdast med Julas externa kommunikation

För tjugonde gången har Evimetrix genomfört undersökningen Företagens Externa Kommunikation. Undersökningen där Sveriges journalistkår tycker till om vilka företag/organisationer som är bäst på extern kommunikation. De nöjdaste journalisterna har Jula, följt av Stadium och SCB kommer på tredje plats.

För ett år sedan gav journalisterna höga betyg till bank och försäkringar, men i år är det framförallt hjälporganisationer och offentliga tjänster som får den högsta nöjdheten generellt. Bland de 20 bästa företagen/organisationerna finns i år också detaljhandeln väl representerade.

För att journalisterna ska bli nöjda ska kommunikations-/informationsavdelningen få bra helhetsbetyg och det får man i första hand genom att vara tillgänglig och öppen i sin kommunikation. Internetnärvaron är fortsatt viktig och företagets hållbarhetsarbete har blivit viktigare än tidigare, en parameter som många pratat om men inte har kunnat beläggas i tidigare års resultat.

Nöjd Journalist Index – NJI*(oavsett bransch)

* NJI – är en sammanvägning av tre frågor: vilket helhetsbetyg ger du företagets externa kommunikation, hur väl tycker du man lever upp till förväntningar och hur nära ett ideal tycker du företagets externa kommunikation är?

Jula förbättrar sin position som kommunikatörer ordentligt. Från en placering runt mitten förra året till en förstaplats är en riktigt bra prestation.

Topp tre per bransch

Sveriges bästa kommunikationschef
Sedan tsunamin i Thailand 2004 har Lottie Knutsson vunnit denna utmärkelse, men i år får hon se sig slagen. Sveriges bästa kommunikationschef delas i år av två personer: Christer Nordström (Polisen Uppsala) och Jacob Lund (AstraZeneca).

Fakta om undersökningen
Företagens Externa Kommunikation är en kvantitativ studie som genomfördes under mars och april 2017. Undersökningen genomförs för tjugonde året på eget initiativ av Evimetrix. Denna undersökning ger en bild av vad journalister i Sverige anser om olika företags externa kommunikation samt hur de önskar få informationen från företagen och organisationerna. Undersökningens målgrupp består av journalister från TV, radio och press och det är totalt 812 journalister som har deltagit i undersökningen.