Nya innovativa och smarta soptunnor på plats i Strömstad

Stora vinster för miljön i Strömstad

Att behöva tömma färre gånger och att vi får besked om när det är dags blir förstås stora vinster för miljön med färre bilar som måste köra i stan för att tömma, med fler effekter som mindre buller och lägre kostnader säger Eiton Olsson renhållningschef.

Bigbelly implementerades i Strömstad under 2018 och har har under sin tid varit ett framgångsrikt val av kommunen. Strömstad spar nu in på tömningar, transport och koldioxidutsläpp. Bigbelly är ett helt slutet system, vilket hindrar obehöriga tillgången att nå innehållet som är viktig del i säkerhetssynpunkt.

Bigbellys slutna barriär hindrar även skadedjur, som råttor eller fåglar att ta ut skräpet! Enheten har en inbyggd komprimator som tycker ihop skräpet och ger ökat utrymme för mer skräp. Bigbelly kopplar sedan sin fyllnadsnivå, som känner av hur mycket skräp det är i behållaren för att på ett smidigt sätt informera personal när tömning behöver ske.

EWF ECO AB är engagerad att leverera ekonomisk och social hållbarhet med miljön i fokus till dess kunder. Nyligen och värt att anteckna, är etableringen i Norrmalm tillsammans med Stockholm Stad. Där Norrmalm, via användningen av plattformen BigBelly reducerat transporter med över 90%.