Guld, lera och vulkanisk sten när Höganäsgruppen formger priset till Telekomgalan

Telekomgalan den 18 januari 2012 är tänkt att bli den svenska telekombranschens egen Oscars-gala. Totalt kommer sju olika priser att delas ut till bolag och personer som har gjort anmärkningsvärt goda gärningar inom telekom. Själva galan, som arrangeras av branschnyhetsbrevet Telekomnyheterna, kommer att hållas i Grand Hôtels Vinterträdgård och inramas av Erik Haag som konferencier medan Magnus Carlson & The Moon Ray Quintet står för den musikaliska underhållningen.

Nystartade Höganäsgruppen, som formger, tillverkar och marknadsför keramiska föremål, har fått i uppdrag att skapa priset som vinnarna i de olika kategorierna får ta emot.

Priset är en stiliserad glob som består av ettor och nollor och som skulpterats i stengods av Catherine Djurklou, chefsdesigner och VD för Höganäsgruppen. Globen har efter två bränningar penslats i guld för att slutligen brännas en tredje gång. Den färdiga skulpturen vilar på en sockel av svensk diabas, den exklusiva och svårtillgängliga vulkaniska bergarten som bildades under enorma utbrott ur jordens inre mellan 900-1500 miljoner år sedan.

- Jag ville visa hur dessa ettor och nollor som ligger som grund för telekommunikation faktiskt kopplar ihop hela vår värld och gör den mindre och mer lättillgänglig. Sen ville jag gestalta det med material som i högsta grad kommer från vad jorden erbjuder; det vill säga lera, guld och vulkanisk sten, säger Catherine Djurklou, VD och chefsdesigner Höganäsgruppen.

- Vi är mycket nöjda med vårt val av prisleverantör. När vi bestämde oss för att skapa en prisgala så ville vi också ge våra vinnare någonting helt unikt att ta med hem från galan. Något som verkligen sticker ut och visar att de har gjort någonting stort för branschen. Höganäsgruppen med Catherine Djurklou i spetsen visade sig ha en fantastisk formidé och ett stort kunnande kring materialvalen, därför föll valet på dem som leverantör av priset, säger Mats Sjödin, chefredaktör för Telekomnyheterna och initiativtagare till Telekomgalan.

OM HÖGANÄSGRUPPEN

Höganäsgruppen formger, producerar och marknadsför högkvalitativa keramiska bruks- och inredningsföremål. Företaget har sitt säte i Höganäs och all tillverkning sker i Sverige. Formgivare knutna till Höganäsgruppen 2011 är Timo Solin, Anders Johansson, Annette von Fürstenberg, Gordon Skalleberg, Sofia Nilsson, Kerstin Tillberg, Nikos Lemonis, Frida Nilsson och Pyttan Åberg.

OM TELEKOMGALAN

Telekomgalan arrangeras av Telekomnyheterna som är Sveriges ledande nyhetstjänst för beslutsfattare inom telekombranschen. Sedan 2008 har Telekomnyheterna arrangerat seminariet Terminsstart Telekom som har kommit att bli den viktigaste mötesplatsen för beslutsfattare i och omkring telekombranschen. Vårens Terminsstart Telekom och den efterföljande Telekomgalan hålls den 18 januari 2012 i Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm. De nominerade inom respektive kategori finns på www.terminsstart.se/telekom.

För mer information, vänligen kontakta:
Catherine Djurklou, VD & Chefsdesigner Höganäsgruppen
070-766 14 84 eller catherine.djurklou@hoganasgruppen.se