Dansk ECM-leverantör går in på den svenska marknaden

Leverantörer av ärende- och dokumenthanteringslösningar får nu konkurrens från en stark spelare. Danska Exformatics går in på den växande svenska marknaden med AddPro AB som första partner.

Nu kommer svenska verksamheter och organisationer få bättre möjligheter att skapa en helhetsbild över sitt informationsflöde. Danska Exformatics, som levererar ECM-lösningar baserat på SharePoint, kliver nu in på den svenska marknaden med en stark partner i ryggen och har redan sina första kundkontrakt i hamn.

Exformatics levererar lösningar till bl.a. ärende- och dokumenthantering och projekt- och aktivitetshantering, där användarna enkelt får en helhetsbild över dokument, aktiviteter och arbetsflöden via en browser baserad lösning. Exformatics har sin danska kundbas både inom offentliga och privata verksamheter. Den danska ECM-leverantören har tecknat ett avtal om partnersamarbete med AddPro AB, marknadsledande IT-konsulter inom bl. a säkerhet, infrastruktur och kommunikation, med ca 200 anställda och huvudkontor i Malmö.

"För AddPro innebär partnerskapet med Exformatics en strategisk satsning och en ökad försäljning inom ett växande segment. Exformatics produkter ger oss möjligheter som vi tidigare har saknat i vårt utbud. Med denna pusselbit kommer vi att bli oerhört konkurrenskraftiga på marknaden, och vi kommer att kunna fylla ett tomrum som har funnits länge," säger CEO i AddPro Nicklas Persson.

Efter en mycket stark tillväxt i Danmark är steget in i Sverige naturligt för Exformatics eftersom även den svenska marknaden ger stora möjligheter. Svenska företag och myndigheter har redan visat ett starkt intresse.

"Vi värderar att det är stort fokus på SharePoint på den svenska marknaden, liksom att det finns ett mycket starkt behov av att få kontroll och struktur över dokument och processer i verksamheterna. Marknaden är ung och behovet av informationshantering är växande. Våra lösningar hjälper till att ge ström till processer åt både offentliga och privata verksamheter, oavsett bransch och inriktning," säger Jens Rapp Damsgaard, VD i Exformatics.

Valet av AddPro AB som första återförsäljarpartner på den svenska marknaden bygger på en bra matchning och god kemi mellan de båda företagen – både på det tekniska området och i affärsrelationen.

"AddPro AB har rätt storlek för oss och är mycket starka i Skåne och Öresundsregionen, som också blir vårt första steg in i Sverige. AddPro AB har, liksom Exformatics, stort fokus på kundanpassade lösningar och ser alltid till kundens bästa. AddPro AB är Microsoft guldpartner och är kraftfulla på SharePoint-lösningar, vilket passar oss, då våra lösningar baseras på SharePoint och integreras till bl.a. Office, Outlook och Exchange. Deras positionering och stora spridning på många olika branscher ger oss en god förutsättning för att komma brett ut på marknaden," säger Jens Rapp Damsgaard.

"Exformatics erbjuder en produkt, som helt och hållet baseras på standardkomponenter från Microsoft, vilket gör den helt unik. Eftersom AddPro redan erbjuder kompetenser och ett komplett Microsoft sortiment, så passar Exformatics perfekt i vår produktportfölj," säger Nicklas Persson.

Även om Exformatics är helt nya på den svenska marknaden, så är personalen på den svenska sidan redan mycket aktiva och har stora förväntningar på utvecklingen. Den första lösningen är installerad hos en kund så det finns redan en svensk referens.

"Vi fick förfrågningar från svenska verksamheter direkt till vårt danska kontor, trots att vi inte marknadsfört oss utanför Danmarks gränser. Samtidigt som vi håller på att närma oss slutet av implementeringen åt den första svenska kunden, startar vi upp leveransprojekt med kund nummer två. Ett realistiskt mål är att vi får 3-4 större kundkontrakt till innan sommaren," säger Jens Rapp Damsgaard.

Exformatics är i gång med att öppna kontor i Malmö-området och har fyra medarbetare, som alla har sin bas i Sverige.

• exformatics
  • sverige
  • svenskamarknaden
  • ärendelösningar