Kvinnor som arbetar med teknik: Lina Byggnings

På onsdag den 8 mars är det internationella kvinnodagen! Vi vill uppmärksamma det lite extra denna vecka med en intervjuserie om kvinnor som jobbar med teknik och har sin arbetsplats på expectrum. Först ut är Lina Byggnings: en maskiningenjör som arbetar som teamledare på expectrum.

Vad gör du en vanlig dag på jobbet?
Det är väldigt varierande! Allt från att koordinera personal och aktiviteter och planera vad vi ska göra tillsammans med skolor och näringsliv på en strategisk nivå, till att kanske programmera robotar med barn eller elda och experimentera i kemilabbet med våra deltagare.

Vad är roligast med ditt jobb?
Det roligaste är att jobba med alla inspirerande människor som rör sig på expectrum. Mina kollegor, våra partners och kunder. Både barn och vuxna! Samtidigt ingår det i mitt jobb att vara tekniskt i framkant så jag får även utlopp för min kreativitet och mitt intresse för ny teknik.

Varför jobbar du på expectrum?
På expectrum gör vi skillnad varje dag, både på individ- och samhällsnivå. Kopplat till vårt uppdrag på expectrum så är mitt jobb att sprida min passion för teknik.

Varför tycker du att man ska välja ett teknikyrke?
Teknikyrket är väldigt brett och har du grunderna som till exempel ingenjör så är möjligheterna stora! Teknikyrket finns nästan överallt och du kan få jobba med allt från att designa produkter, jobba inom industrin, affärsstrategiskt, till att kanske planera hur en stad ska se ut och fungera. Eller varför inte lite av varje som konsult!

Vill man jobba med att påverka samhälle, miljö och människor tror jag att det är teknikyrket som är det självklara i framtiden. Och.. det är riktigt roligt!

Om expectrum
expectrum är en fysisk plats som skapats i nära samarbete med lokala, regionala och nationella aktörer. Här vill vi lyfta och förstärka idéer och tankar som utvecklar relationen människa, teknik och samhälle. Hos oss finns ytor där kreativitet, innovation och utveckling som uppmanar våra deltagare och hyresgäster att tänka ett steg längre.

Genom gränsöverskridande samarbeten ska expectrum bidra till:

• Ökat intresse för teknik och därmed en kompetensförsörjning som bidrar till den regionala rekryteringsbasen.
  • Strategiska samarbeten med omvärlden när det gäller våra kommersiellt hållbara innovationer.
  • En stärkt identitet av Västerås och regionen som ett teknik- och innovationsstarkt centrum.

Läs mer på www.expectrum.se

• Datorstödd konstruktion, design