Släpp av kvällsaktiviteter och drop-in på sportlovet!

Den första perioden av kvällsaktiviteter har redan hunnit passera! Hittills har vi bland annat programmerat Legofigurer och Legorobotar, byggt figurer som åker runt med hjälp av en motor, skjutit iväg små raketer med hjälp av lufttryck och bekantat oss närmare med elektricitet. Vi har också testat en nyhet - WeDo 2.0 - som verkligen har varit en succé. Deltagarna har kört sina figurer åt alla håll och haft jätteroligt!

Detta fordon byggdes för att köra så snabbt som möjligt. WeDo 2.0.

På tisdag den 21 februari klockan 09.00 blir fler kvällsaktiviteter bokningsbara! Dessa aktiviteter körs under perioden mars-juni. Vilka kvällsaktiviteter handlar det om? Jo, då kan du bland annat spana in vad 3D teknik innebär eller lära dig att programmera. Har du gått Labba start och saknar labbrocken? Labba fortsättning för 10-12 år kommer också att köras i vår. Eller varför inte ta med hela familjen för att skapa fantasifulla teknikkreationer tillsammans på Familjeverkstad. Redan deltagit i Familjeverkstad och vill bygga mer? Vi kommer också att köra en efterlängtad Familjeverkstad fortsättning! Kika på vår webbplats för att se samtliga aktiviteter och vilka datum de startar.

Läs mer om alla aktiviteter och boka din plats här.

Här 3D modelleras framtidens cykel.

Dessutom är ju sportlovet snart här! Vi hoppas på fantastiskt väder och många uteaktiviteter. Vi hoppas också att ni är sugna på att hänga på expectrum. Vi har nämligen drop-in på sportlovet, med tema Västerås jubileumsår. Vi firar många jubileum i staden i år, bland annat var det 100 år sedan ICA startade i Västerås, 40 år sedan Mälardalens högskola grundades och Västerås Cityfestival har fått oss att dansa till sent på sommarkvällarna i hela 25 år. Vad kommer vi att fira i Västerås om 100 år från nu? Kanske har du uppfunnit en helt ny grej som ingen hört talas om förut. Eller kanske någon du känner har startat ett nytt företag. Eller firar vi kanske att staden ser ut på ett helt nytt sätt - trafikskyltar i luften eftersom alla bilar nu flyger, eller flyttbara byggnader som ger oss en mobil stadskärna. Det är bara din fantasi som sätter gränserna.

När: 28 feb, 1 mars och 2 mars
Tid: Mellan klockan 09.00 och 11.30.
Var: På expectrum, Kopparbergsvägen 10
Hur: Drop-in, kostnadsfritt, ALLA är välkomna. Barn under 8 år deltar tillsammans med vuxen.

Det går bra att antingen komma en av dagarna, eller alla tre.

Glada deltagare bygger med Strawbees.

Har du frågor är du välkommen att ringa till 021-39 60 60 eller maila learning@expectrum.se.

Läs gärna mer om Västerås Jubileumsår här.

Hoppas vi ses!

expectrum ligger i Skrapan, Kopparbergsvägen 10 i Västerås.

• teknikärkul
  • mångfald