God Jul och Gott Nytt År

Nu är det dags att avsluta året, samla ihop våra sista avslutande”att göra”och stänga dörren till jobbet för att få några dagar med familj och vänner. Vi längtar förstås redan till nästa år när vi får chans att bjuda in er till våra aktiviteter och fantastiska lokaler igen.

Vår avslutning var mer än magisk, precis som det ska vara. Julminglet: unexpectedchristmas@expectrumgav mersmak. Med massor av minglande, trevliga gäster, spännande föreläsningar, god mat och dryck och företagsamhet som sprutade i lokalerna kunde det bara bli underbart, som julen ska vara.

Västmanlands mest företagsamma person är….

Svenskt Näringsliv delade ut priset för Västmanlands mest företagsamma människa 2015 tillDaniel Özer som driver ICA Vallby. Daniels fantastiska engagemang för ungdomar ger ringar på vattnet och pratas om i hela Västerås. Han har satsat på att ge jobb till ungdomar som hamnat i utanförskap – vilken hjälte!

Hyper Island är hyperintressant

Mikael Ahlström från Hyper Islandgav oss insikter och tankar om en framtid som vi bara kan ana, men med god hjälp börja förstå. Vårt beteende förändras utifrån den digitaliserade värld vi lever i och våra preferenser för vad som är viktigt förändras. Som om det verkligen är viktigastvad vi redan kaneller om det är viktigare hur bra vi är påatt lära ossmer?

Med appar, smartphones och andra moderna verktyg är vi på väg mot ett samhälle där makten flyttas från auktoriteterna till individerna. Vad betyder det? Hur lär vi oss att hänga med och hur kan vi hantera den nya världen på ett ansvarsfullt sätt?

Våra digitala kontakter och vår förmåga att kommunicera på rätt plattform på rätt sätt avgör om vi ärmed i samtalen där besluten fattas. Allt från om vi blir rekryterade via LinkedIn för att vår profil är uppdaterad och attraktiv till att ta till vara vem som befinner sig på t.ex. en flygplats vid ett givet tillfälle.

Det här är spännande och säkerligen något vi kommer att gräva djupare i under 2016.

Not for Sale Ale

Julen är en högtid av generositet och att tänka mer på andra än oss själva.Ulf Stenerhag är den godheten personifierad som utifrån vad han själv har sett tog ett initiativ som förändrar situationen för många. Not for Sale Ale är ett samarbete med Not for Sale, ett globalt projekt som arbetar med världens traffickingproblem.

Ölen som Ulf har tagit fram säljs enbart för att ge tillbaka till Not for Sale-organisationen. Det var inte ett självklart val, Ulf var själv tvungen att lära sig brygga öl först. Men det är små problem i förhållande till den globala traffickingen. Vi fick med oss frågan vad vi kan bidra med för att göra världen en liten bättre plats att leva på 2016?

Tja, det är en svår fråga…

Kanske du kan få något svar när vår poet Dan Linder gör en tolkning av Viktor Rydbergs Tomten.

En riktigt God Jul och ett Gott Nytt År från oss alla på expectrum.

Oväntade möten ger oväntade resultat

Hos oss är just oväntade möten en självklarhet. När kunskap och erfarenhet möter ungdomlig glädje och entusiasm uppstår något magiskt. När olika infallsvinklar krockar och ger nya och oväntade idéer eller lösningar, då är vi nöjda. Kreativiteten flödar när människor möts. Hos oss vistas allt från förskolebarn till storföretag, gymnasieelever, egenföretagare, kulturarbetare och produktutvecklare. Det är just den unika mixen av människor som gör expectrum. Det övergripande målet för expectrum är att bidra till kompetensförsörjning, tillväxt och synliggörande av Västerås och dess region