Robotrevolutionen – en skön ny värld?

Jodå, den här gången är det verkligen annorlunda!

Åtminstone om vi får tro Stefan Fölster!

Han är nationalekonomen, professorn och den flitiga debattören i samhällsfrågor som också är chef för tankesmedjan Reforminstitutet. Du har säkert hört honom antingen live redan eller på någon annan kanal. Tidigare var han chefsekonom på Svenskt Näringsliv och arbetade som forskare på Stockholms Universitet och Industrins utredningsinstitut, samt varit chef för Handelns Utredningsinstitut. Med andra ord – vi vet att han vet vad han pratar om.

Stefan går igång på problemlösning och tar reda på hur idéer kan omsättas till verkligheten. Som i boken Robotrevolutionen som kom ut i november 2015. Visst har ni också märkt hur robotar, maskiner, digitala verktyg har svept in i vår värld och förändrat i stort sett allt vi gör. Gränsen mellan människa och maskin suddas ut och i framtiden kommer några att vara förlorare och andra vinnare.

Kom och ät lunch med oss samtidigt som du blir inspirerad, uppdaterad och kanske förfärad när Stefan tar oss med på sin spaning in i framtiden, in i den nya maskinvärlden.

Fredagen den 15 januari, kl. 11:30

Anmäl dig här!

Oväntade möten ger oväntade resultat

Hos oss är just oväntade möten en självklarhet. När kunskap och erfarenhet möter ungdomlig glädje och entusiasm uppstår något magiskt. När olika infallsvinklar krockar och ger nya och oväntade idéer eller lösningar, då är vi nöjda. Kreativiteten flödar när människor möts. Hos oss vistas allt från förskolebarn till storföretag, gymnasieelever, egenföretagare, kulturarbetare och produktutvecklare. Det är just den unika mixen av människor som gör expectrum. Det övergripande målet för expectrum är att bidra till kompetensförsörjning, tillväxt och synliggörande av Västerås och dess region