Kick-off på Draculas Slott

Om man vill konferera på ett unikt ställe, på ett originellt sätt, någonstans där man kan ha det trevligt, mysigt och bekvämt samtidigt som man får reda på den historiska sanningen bakom förskräckliga legender och myter om vampyrer, så är Draculas Slott verkligen rätt val. Kungligt bemötande, fint mousserande för att få igång diskussionerna, hemtrevliga miljöer med kunglig aura, hembakat fika från byns bagare samt intressant guidning om Draculas liv och död (eller… odöd?…)

En berättelse från en konferensgäst, maj 2014

”Slottet står framför oss mäktigt och imponerande, uppe på den spetsiga klippan. Jag fick en snabb skräckfrossa när jag såg en skugga rörandes i den lilla vaktstugan vid porten. Nej, det var bara portvakten… phew…

Bussen kör in till slottets privatparkering genom den öppna järnporten. Vi blir bemötta av en stilig lång man med trendig kavaj. Han är slottets eventchef och vår värd för dagen. Med en härlig brittisk accent (fast han är rumän) hälsar han oss välkomna. Ser jag lite spetsigare huggtänder när han ler eller är det bara en illusion?

Vi promenerar runt i slottets gröna och rymliga trädgård, förbi en liten sjö och ett hus täckt med färsk mossa. Vi ser sedan gamla tehuset där en av Rumäniens drottningar brukade fika… Vad mysigt! Vi tar gruppfoto med alla arbetskamrater, VD:n har fått en exklusiv Draculakappa i siden och vi har fått vitlökgirlander. Det här är inte alls läskigt, det är busigt och mysigt samtigit.

Uppe på slottet får vi en guidad tur där vi får reda på vem egentligen byggde första fästningen där och vilka ägare det har varit genom åren, men det mest intressanta är sanningen bakom Dracula-myten…

Vi avrundar turen i solnedgångens ljus i innergården, med ett glas mousserande producerat i närheten av slottet efter receptet som användes vid Rumäniens kungs kröning 1914.

Nu är det dags för allvar. Vi är ju ändå på konferens! Vi samlas i ett mysigt rum, drottning Marias musikrum, med fina kandelabrar, stilfult bibliotek och bekväma fåtöljer. Samtalsämnen är så mycket roligare att diskutera i den här miljön än i ett strikt konferensrum. Lagom varmt, fint gult ljus, kunglig inredning och våra diskussioner om hur vi kan utveckla vårt företag.

Fika! På konferens är det alltid intressant med alla tal och diskussioner men inget slår ett efterlängtat fika, speciellt när det serveras så proffsigt, och när det smakar så underbart. Hembakat hos bagaren i byn bredvid, de olika tigerbröden, kakorna, de salta bakelserna och allt som serveras känns tillagat med ägg från verkliga höns, med mjöl som har precis kommit från kvarnen och med färsk mjölk från kossorna vi såg betandes på ängar på vägen mot slottet. Och kaffet var också välbryggt!

Tillbaka till våra diskussioner och sedan när de är slut vill jag inte åka därifrån. Skulle vilja flytta dit! Toalett finns, sovrum finns (flera av dem), värme finns, hiss kommer de reparera snart och… ja… vem sa att Draculas Slott var till salu, förresten? Det kostar ju bara lika mycket som 100 villor i Storstockholm…”

FAKTA OM SLOTTET

Verkligt namn: Bran Slott

Känt som: Draculas Slott

Ligger i: staden Bran i närheten av Brasov, Transsylvanien, Rumänien

Byggår: 1211

Ägare: Dominic Habsburg

Slottets officiella yttrande mot rykten om att slottet vore till salu: ”Slottet är inte på fastighetsmarknaden!”

Mest kända ägaren genom åren: Drottning Maria av Rumänien

Används idag som: museum och exklusiv konferensslokal

Några internationella konferensgäster: Pepsi, McDonald’s, Kaufland, Hoffman la Roche

Svenska konferensgäster: Novare Human Capital