Pressmeddelande -

Experience Transylvania öppnar portarna till Europas kanske mest mystiska resmål

Experience Transylvania lanseras den 8 februari med syftet att hjälpa alla som är intresserade av att åka till Transsylvanien få en unik och genuin upplevelse av resan.

Transsylvanien är ett landskap i nordvästra Rumänien, präglat av historia, legender och dramatisk natur. Intresset för detta område som resmål har ökat under de senaste åren, tack vare öppningen Rumänien fick efter att ha blivit EU-medlem, som gör det smidigare att ta sig dit utan att tänka på gränskontroller och visum. Utveckling av infrastrukturen och nya motorvägar som underlättar trafiken gör det också smidigare för resenärer som vill åka runt i bil eller buss. Inte sist är trenden med vampyrhistorier en faktor som ökar suget på att besöka Transsylvanien, som vanligtvis förknippas med Dracula.

- Trots all utveckling och trots att rumäner har nu blivit vana vid turister och utvecklas ständigt när det gäller kommunikation mot utländska besökare, så märker vi att det fortfarande inte är lätt att planera en bra resa till Rumänien på egen hand, med bara Google som verktyg för att hitta information, säger Gloria Vintila Andersson, grundare och VD till Experience Transylvania. Det är fortfarande svårt att hitta till exempel information om tågkommunikationer inom landet, hemsidorna för många hotell och pensionat i Rumänien behöver uppdateras, för att motsvara den skandinaviska internetvana turisten, som förväntar sig hitta allting på nätet, fortsätter Gloria.

Inte bara brist på information är anledningen till varför Experience Transylvania finns som ett stöd för de som vill resa till detta mytomspunna resmål. Gloria, som tog initiativet till att starta företaget, är född och uppvuxen i Transsylvanien och erbjuder sin erfarenhet och sina gedigna kunskaper inom allt som handlar om landet. Hon har arbetat inom turism i många år och brinner för att erbjuda sina gäster oförglömliga upplevelser. Hennes personliga kontakter med turismentreprenörer i Transsylvanien är garantin på att en resa med Experience Transylvania blir ett avslappnat men genuint smakprov på det verkliga livet, mitt i rumänernas vardag.

- Vi tror mycket på att skapa personliga upplevelser, säger Peter Andersson, som är styrelsesuppleant i bolaget. Det är därför vi kommer att fokusera på att skräddarsy resor utifrån våra kunders önskemål, framförallt. Vi kommer att även organisera gruppresor i framtiden, men dessa är också tänkta utifrån ambitionen av att skapa personliga upplevelser för alla deltagare.

Experience Transylvania har ställt resegaranti hos Kammarkollegiet och fokuserar på att erbjuda högsta kvalitet på service inom konsultation, bokning och researrangemang.