​De är bäst i Sverige på hållbar kemikalieanvändning

Vindelnföretaget Indexator är landets bästa exempel på hållbar kemikalieanvändning. Det visar en undersökning som miljökonsultbolaget Explizit Environment genomfört i många av Sveriges tillverkande företag. I konkurrens med betydligt större aktörer som Volvo Cars tog det västerbottniska företaget emot utmärkelsen ”Bäst i Sverige på kemikalieanvändning” på Chemicals Management Summit 2016 i Stockholm.

– Vi är överraskade men glada och stolta, säger Staffan Engström, miljö- och kvalitetschef, Indexator.

Viktigt att mäta

Många företag säger sig jobba aktivt för att åstadkomma en riskfri och hållbar kemikalieanvändning. Men för att veta om man lyckas och för att kunna bevisa sina resultat, måste man mäta. Genom att plocka ut nyckeltal ur kemikaliehanteringssystemet Chemsoft har Explizit Environment kunnat göra en unik sammanställning av hur det står till med kemikalieanvändningen i många av Sveriges tillverkande företag.

– Det vi har tittat på är faktorer som hur stor andel farliga produkter och ämnen på den så kallade kandidatlistan ett företag har i förhållande till andra, men även hur ofta man genomför riskbedömningar av nya kemikalier innan de tas in i verksamheten. Det ger oss ett antal nyckeltal som visar hur kemikalieanvändningen i respektive företag ser ut just nu, säger Helena Lundqvist, leverans- och kvalitetschef på Explizit Environment.

Resultatet visar att Indexator presterat bäst. Ändå var det relativt nyligen som företaget med 130 anställda började ta kemikaliefrågorna på stort allvar.

Ifrågasättande ger resultat

– Det har gått fort. År 2013 befann vi oss i ett träsk av pärmar med säkerhetsdatablad och hade dålig koll på våra befintliga kemikalier. Sedan dess har vi kommit långt. Bland annat har vi infört ett professionellt systemstöd för att hantera kemikalier, utbildat oss i riskbedömningar, och satt tydliga mål för kemikaliearbetet. Nu ifrågasätter vi hela tiden de farligaste kemikalierna och det ger resultat, säger Staffan Engström, miljö- och kvalitetschef, som får medhåll av kollegan Fredrik Markusson, miljö- och kvalitetscoach:

– En viktig ingrediens är att involvera alla i företaget, men också att ha en långsiktig plan. Långsiktighet är ett av våra värdeord och det är viktigt för oss, säger Fredrik Markusson.

De ser stora vinster med att prioritera kemikaliefrågan.

– Utöver att det gör arbetet säkrare för vår personal och att vår miljöpåverkan minskar innebär färre kemikalier ofta lägre kostnader. Sedan sätter vi ett stort värde i att uppfattas som ett företag som tar sitt ansvar, säger Staffan Engström.

Vill avgifta världen

Pär Dunder, vd på Explizit Environment, förklarar att utmärkelsen tagits fram för att inspirera företag och organisationer att inte bara låta pratet om hållbarhet stanna vid vackra ord.

– Vi har ett tydligt mål: Att avgifta världen. Det är en av vår tids absolut viktigaste frågor. För att göra det möjligt försöker vi använda oss av den dolda kraften i företag, organisationer och människor. Det är den som kommer att göra skillnaden och lösa problemen. Att ett relativt litet företag från Norrlands inland kvalificerar sig är det ultimata kvittot på att man faktiskt kan göra det.

Sveriges 10 bästa* företag på hållbar kemikalieanvändning

1. Indexator
  2. Amtek
  3. Alimak Hek
  4. GKN Driveline
  5. Kubikenborg Aluminium
  6. Plannja
  7. NEVS
  8. Volvo Cars
  9. Fiskeby Board
  10. Santa Maria

*Undersökningen baserar sig på användare av kemikaliehanteringssystemet Chemsoft.

För mer information:

• santa maria
  • volvo cars
  • amtek

Explizit Environment is a company with dedicated and experienced people, working with organisations to ensure chemical management beyond compliance. We are based in Sweden and have a production unit in Serbia. Our clients are found in more than 20 countries around the world.

Pär Dunder

Presskontakt vd, Explizit Environment +46 10-709 90 55