Vilka är Sverigedemokraterna och vad vill de?

Vilka är Sverigedemokraterna och vad vill de?

Sedan mitten av 1990-talet har Sverigedemokraterna försökt att tvätta bort sin extremiststämpel och förtiga sina ideologiska rötter. I dag hävdar partiet att man gjort upp med sin historia. Det är inte sant, menar författarna, skinnskallarna rensades aldrig ut – de bytte bara klädstil.

Sverigedemokraterna vill framstå som ett brett parti för alla, men det är hatet mot invandringen och invandrarna som är dess viktigaste drivkraft. Under de senaste åren har den antimuslimska retoriken blivit alltmer högljudd. Men varför får muslimer tjäna som Sverigedemokraternas syndabockar? Och hur resonerar egentligen partiets väljare?

Partiets åsikter förklaras här mot bakgrund av tidigare ställningstaganden, och analysen når på så sätt bakom mediernas ofta förenklade bilder. Partiet sätts också in i ett större sammanhang, både nationellt och internationellt.

Ut ur skuggan är den mest heltäckande bok som hittills givits ut om Sverigedemokraterna. Den bygger på en omfattande samling av propagandamaterial, tusentals interna partidokument samt intervjuer med en lång rad aktiva sverigedemokrater och före detta medlemmar.

Boken är skriven av:

Daniel Poohl VD för Stiftelsen Expo och Chefredaktör på tidskriften Expo
Mikael Ekman är producent på Strix Television och reporter på tidskriften Expo och har tidigare tillsammans med Stieg Larsson skrivit boken Sverigedemokraterna - Den nationella rörelsen

Boken är utgiven av Natur & Kultur

Boken presenteras och debatteras på Kägelbanan onsdag den 26 maj. Moderator: Viggo Cavling.

Mingel från 17.30. Programmet startar 18.00.