Grafisk form: Hanne Lindberg

2018 rekordår för den svenska vit makt-rörelsen

2018 var ett rekordår för den svenska vit makt-rörelsen, med flest registrerade aktiviteter sedan Expos mätningar startade. Kampträningen intensifierades och mängden manifestationer mer än fördubblades på bara ett år. Det visar stiftelsens årsrapport över rasideologisk aktivism i Sverige.

– Den rasideologiska miljön i Sverige har fått större självförtroende. Den typ av aktivism som ökat mest är den som sker i det offentliga rummet i form av torgmöten och andra manifestationer. På vissa orter såg man dem på gator och torg så gott som dagligen under sommarens valrörelse, säger Daniel Poohl, vd på Stiftelsen Expo.

Det är tredje året i följd som vit makt-rörelsens aktivism når nya toppnoteringar. Men det är inte bara den offentliga aktivismen som ökar – det gäller även de interna aktiviteterna. Det handlar om föredrag av olika slag, men även så kallad kampförberedande träning. Då övar man på att utöva våld, både med slag och olika typer av vapen. Kampträningen har ökat med 25 procent sedan 2017.

Aktivismen är mest utbredd i Stockholm, Västra Götaland och Skåne. I Skåne syns också den största ökningen, från 363 registrerade aktiviteter 2017 till 747 år 2018, en ökning med 105 procent. Förutom storstadsregionerna sticker Dalarna ut med 350 registrerade aktiviteter, varav Nordiska Motståndsrörelsen ligger bakom det stora flertalet. Det är en bild som stämmer även för övriga landet – NMR är den största och mest aktiva gruppen. De besitter också det största våldskapitalet.

– Rapporten visar att vit makt-rörelsen genom sitt våld hotar vår demokrati. På de orter de satsade på kommunala mandat i höstens val trakasserade de politiker, civilsamhället och vanliga medborgare. Människor som opponerade sig mot att nazister spred sitt budskap i det offentliga rummet attackerades. De som inte håller med NMR ska tystas med våld, säger Daniel Poohl.

Uppgifterna i Stiftelsen Expos årsrapport bygger till största del på vit makt-gruppernas egen rapportering på hemsidor och i sociala medier, men även på Expos egen research. Årsrapporten ger en fingervisning om den rasideologiska miljöns mobiliseringsförmåga, och har utkommit årligen sedan 2008.

Resultaten i årsrapporten presenteras i en rad artiklar på expo.se. De publiceras på morgonen den 30/4.

I bilagan ”Vit makt 2018” finns information om vad och hur vi har räknat uppdelat på typ av aktivitet, samt avgränsningar och förklaringar av viktiga begrepp. Här finns också all statistik uppdelad på Sveriges län.

För frågor om Expos årsrapport, kontakta Daniel Poohl: daniel.poohl@expo.se, 0735-046228

Expo är en religiöst och partipolitiskt obunden antirasistisk stiftelse. Vår vision är ett samhälle där rasistiska idéer saknar inflytande. Expos syfte är att öka människors förmåga att bemöta rasistiska idéer, myter och konspirationsteorier. Det gör vi genom omvärldsbevakning, journalistisk granskning och utbildning.