Samtal om rasism i ny frukostserie

Samtal om rasism i ny frukostserie

Under våren bjuder Stiftelsen Expo och Bio Rio tillsammans in till en serie frukostseminarier. Frukostarna är en del av ett långsiktigt samarbete med syfte att stärka det demokratiska samtalet och erbjuda ett forum åt de som vill ta ställning mot rasism.

Det blir fyra frukostar på olika teman under våren. Programmet är brett och varierat, vilket speglar de många olika uttryck rasismen kan ta – och vilka konsekvenserna kan bli om den tillåts få ökat inflytande i samhället.

– Många oroar sig över rasismens ökade inflytande, men saknar tiden och sammanhangen för att på allvar diskutera det. De här frukostarna är just ett sådant sammanhang – vi erbjuder kunskap, argument och en chans att träffa likasinnade, säger Daniel Poohl, vd för stiftelsen Expo.

Målgrupp för frukostseminarierna är journalister, opinionsbildare, beslutsfattare och andra som behöver mer kunskap om rasistiska myter och grupper, eller som bara vill frukostmingla med likasinnade.

– Bio Rio är mycket mer än bara en biograf – vi vill att det ska vara en mötesplats för människor som vill ha ett bättre, mer demokratiskt samhälle. Därför passar ett samarbete med Expo perfekt in i vår verksamhet, säger Jocke Kellokumpu, vd på Bio Rio.

Frukostarna är kostnadsfria och deltagarna bjuds på macka och kaffe/te. Obligatorisk anmälan (legitimation kontrolleras på plats).

Expofrukostar vår 2020:

20/2 Radikalislamism – hatideologi med politiska anspråk

Med avstamp i SVT:s thrillerserie Kalifat pratar Bilan Osman och Haris Grabovac, båda utbildare på Expo, om en hatideologi som gjort vanliga svenska ungdomar till våldsamma IS-krigare. Hur går värvningen till? Vad är det för budskap som får tonåringar att vända demokratin ryggen? Och ger Kalifat verkligen en rättvis bild av svenska muslimer?

Anmäl dig här: expofrukost20februari2020.confetti.events

26/3 SD vid makten? En framtidsspaning

Sverigedemokraterna står på tröskeln till verklig politisk makt. Med två år fram till nästa riksdagsval undrar många vilket Sverige vi får med SD vid rodret. Expos Daniel Poohl och Bilan Osman pekar ut fem faktorer att hålla ögonen på som kan bli avgörande för de kommande årens politiska utveckling.

29/4 Vit makt 2019: lansering av Expos årsrapport över den svenska vit makt-miljön

Sedan över ett decennium gör Expo en kvantitativ undersökning samt analys av den svenska högerextrema miljön. Morgan Finnsiö, researcher, och Anders Dalsbro, vik. chefredaktör, berättar om resultatet av årets studie.

28/5 Faktalabbet – TBA

”Faktalabbet – vad säger forskningen?” är ett projekt som drivs av Expo och finansieras av MUCF. Faktalabbet tillgängliggör aktuell forskning om rasism för opinionsbildare och allmänhet. Ämne för frukostsamtalet meddelas längre fram.

För frågor, kontakta:

Hanna Gimstedt, pressansvarig Expo: 08-400 219 25

Jeanette Kern, samordnare Expo Utbildning: 08-400 219 62

Regioner

Expo är en religiöst och partipolitiskt obunden antirasistisk stiftelse. Vår vision är ett samhälle där rasistiska idéer och organisationer saknar inflytande. Vi vill öka människors förmåga att bemöta rasistiska idéer, myter och konspirationsteorier. Det gör vi genom omvärldsbevakning, journalistisk granskning och utbildning.