Artister uppträder gratis på Expos 15 år fest

Artister uppträder gratis på Expos 15 år fest

I morgon är det dax för Tidskriften Expos 15 års jubileum

Alla artister ställer upp gratis och det kommer att bli en oförglömlig kväll med överraskningar och intressanta artistmöten. Vi ville ha artister som passar en bred publik. Där har vi fått hjälp av artisten Mange Schmidt som har hållit i kontakterna med artisterna. Humor har också sin givna plats en kväll som denna speciellt med tanke på att Expo ofta förknippas med tunga och svåra frågor. Denna fest firar vi att Tidskriften fyller 15 och festen är en skönt kontrast till vardagen på Expo.

Jag blev väldigt glad när Expo ville samarbeta med mig. Det känns bra och viktigt att hjälpa till att motverka rasism och intolerans i samhället och Expo gör ett mycket stort arbete där.

Mange Schmidt

Jag stod i valet och kvalet om jag skulle giga för nazism eller mot nazism, men till slut bestämde jag mig ändå för att jag är emot nazism och främlingsfientlighet. Och jag tror Expo gör ett viktigt arbete i den kampen.

Aron Flam

För mig var det givet att tacka ja till Expos jubileum, sen SD kom in i Riksdagen har jag blivit så medveten om min hudfärg, jag ler och öppnar dörrar åt varenda brunhårig människa bara för att visa att JAG ÄR INTE EN AV DEM! Det kanske är lite otydligt, bättre att göra något konkret, som EXPOS fest

Elina Du Rietz

Jag är nyss hemkommen från en teaterturné. Föreställningen syftade till att försöka gestalta och motverka främlingsfientlighet hos skolungdomar. Att uppträda för Expo känns som en symboliskt fin final för det arbetet. Sedan jag var liten har jag haft en irriterande, överkänslighet mot orättvisa. Kanske har det att göra med att min mormor var en av överlevarna från Auschwitz, kanske är jag bara präktig. I vilket fall känner jag mig hedrad och förväntansfull inför Expos firande.

Bianca Meyer

För en symp- och empatisk god sak helt enkelt.

Ebbot

Expo gör ett enormt viktigt jobb med sin ständiga granskning av rasism
och antidemokratiska krafter. Expo står för tolerans, upplysning och
mänskliga rättigheter och jag stöder deras arbete av hela mitt hjärta.
Jag är glad och stolt över att få spela på deras jubileumsfest!

Ludwig Bell

Jag har alltid velat dela loge med Adam Tensta.

Soran Ismail

Expo har jobbat med sin verksamhet i 15 år, deras arbete känns angelägnare än någonsin. Med den profil och mångfald Södra Teatern har, både på scenerna och i publiken, så känner vi oss stärkta av samarbetet med Expo.

Nadia Izzat, Chef Södra Teatern

Medverkande:
Spelar gör:
Ebbot (Soundtracks of our lives), Magnus Carlson, (Weeping Willows), Vanessa Falk, Ludwig Bell och Adam Tensta

Standup
: Soran Ismail, Bianca Meyer, Aron Flam och Elina Du Rietz

Kvällens DJ-gäng: Adiam Dymott, Thomas Rusiak, Mange Schmidt, Adam Tensta & Co

För pressakreditering kontakta Kristina Folgert, 08-650 22 23 alt kristina.folgert@expo.se

Publicistisk verksamhet
Stiftelsen Expo ger ut tidskriften Expo och nyhetssajten expo.se.

Expo föreläser var tredje dag någonstans i Sverige för kommunpolitiker, journalister, poliser, lärare, allmänhet med flera.

Research
Expo samlar, analyserar och sammanställer material om den svenska extremhögern. Stiftelsen förfogar bland annat över Skandinaviens största arkiv med rasistisk propaganda.