Lisa Bjurwalds reportage svensk vinnare av Europaparlamentets journalistpris

Lisa Bjurwalds reportage svensk vinnare av Europaparlamentets journalistpris

Frilansjournalisten och redaktionsmedlem på den antirasistiska tidskriften Expo Lisa Bjurwalds reportage "Demokratins dilemma – allas ögon på Schweiz" har utsetts till svensk vinnare av Europaparlamentets journalistpris 2010 i kategorin press. Reportaget kommer att vara ett av 27 bidrag i kategorin press och har möjlighet att vinna Europaparlamentets journalistpris i ovannämnda kategori.

Europaparlamentets journalistpris delas ut vid en ceremoni i Bryssel i mitten på oktober.  I år delas priset ut för tredje gången. Sammanlagt har 371 bidrag skickats in från hela Europa.

Den svenska juryn, som bestod av journalisterna Anders Selnes (Europaportalen), Lars Ströman (Nerikes Allehanda) och Patrik Oksanen (TV4), gav följande utlåtande:

"Det går ett spöke genom Europa" – rädslan för den andre. Överallt diskuteras burka, minareter, Muhammed-teckningar och islams plats i samhället. Omfattar Europas religlionsfrihet även muslimer?  I Lisa Bjurwalds reportage ”Demokratins dilemma” görs en djupdykning i ämnet. Med lätt och vass penna, stilistisk elegans och journalistisk spets tecknar hon i blixtbelysning ett europeisk ångestfyllt dilemma som belyses i en folkomröstning om minareter. Samma debatt förs över hela kontinenten. Vad rymmer begreppet "europé", "europeiska värden", vad ryms i den "europeiska identiteten"?

"Det är mycket roligt och hedrande att juryn valt att uppmärksamma mitt reportage för tidskriften Expo. Ämnet är högaktuellt i dagens Europa och sedan texten skrevs i slutet av 2009 har den antimuslimska vågen växt i styrka.
Jag hoppas att fler journalister upptäcker att det inte ligger en konflikt i att bevaka å ena sidan integrationsproblem och radikal islamism, och å andra sidan den islamofobi som tyvärr lyckats få fotfäste i EU-länderna."

Lisa Bjurwald

Publicistisk verksamhet
Stiftelsen Expo ger ut tidskriften Expo och nyhetssajten expo.se.

Expo föreläser var tredje dag någonstans i Sverige för kommunpolitiker, journalister, poliser, lärare, allmänhet med flera.

Research
Expo samlar, analyserar och sammanställer material om den svenska extremhögern. Stiftelsen förfogar bland annat över Skandinaviens största arkiv med rasistisk propaganda.