SI presenterar rapporten "Mediebilden av Sverige efter Stieg Larsson och Millennium" på Stiftelsen Expos kontor

De svenska deckarsuccéerna avlöser varandra och störst av alla är Millenium-trilogin. Hur påverkas bilden av Sverige av detta? 20 juni lanserar vi vår senaste studie om hur mediebilden av Sverige har påverkats av Stieg Larsson och Millenium.

Tillsammans med Expo Foundation bjuder vi in till en presentation av och paneldiskussion om den nya studien. Kl 9-10 på Expo Foundation, Gustavslundsvägen 151 F, Alvik. Frukost serveras.

Program:
Introduktion, Javeria Rizvi Kabani, kommunikationsstrateg på SI
Presentation av studien, Joakim Lind, författare och medieanalytiker
Paneldebatt med Sonja Scharzenberger, Arash Mokhtari och Daniel Poohl. Under ledning av Kim Nordberg, SVT Kulturnyheterna
Avslutning

Svenska institutet kommer tillsammans med svenska utlandsmyndigheter och en rad andra aktörer att anordna arrangemang och samtal i Sverige och utomlands på detta tema.

Anmäl dig till Sergio Guimaraes, senast tisdag 19 juni.

Stiftelsen Expo utmanar intoleransen genom granskning, med förebyggande arbete i form av utbildning och genom att engagera antirasister. Med våra tre olika verksamhetsinriktningar uppmärksammar vi det hot som intoleransen utgör mot det öppna samhället.

Granskning
Stiftelsen Expo samlar och analyserar information om intoleranta grupper, nätverk och fenomen, samt ger ut Tidskriften Expo och nyhetssajten expo.se.

Expo föreläser varje dag någonstans i Sverige för elever, lärare, kommunpolitiker, poliser, allmänhet med flera.

Engagemang
Stiftelsen Expos syfte är att möta människor och tala om intoleransens konsekvenser. Genom vår utbildningsverksamhet och våra olika publikationer väcker vi intresse och engagemang i breda kretsar.