Stiftelsen Expo på plats under Fotbolls-EM

Stiftelsen Expo har fått möjligheten att delta i FARE:s stora satsning mot rasism och främlingsfientlighet under fotbolls-EM. FARE (Football against Racism in Europe) har partners i 40 länder och arbetar med såväl fans som spelare, minoritetgruppers organisationer, regeringsorgan och UEFA och FIFA. Under EM är syftet att finnas på plats med så kallade observatörer från olika länder för att uppmärksamma rasistiska banderoller och hejaramsor.

- Det är förstås väldigt hedrande att Expo har fått möjligheten att delta i FARE:s EM-satsning, säger Niclas Nilsson, som till vardags arbetar som föreläsare inom Stiftelsen Expos utbildningsverksamhet och kommer att representera Expo på plats i Ukraina.

- Min roll under fotbolls-EM är att fungera som en länk mellan supporters och UEFA. Det handlar om att uppmärksamma såväl UEFA som fotbollsfans på olika rasistiska uttryck som kan bubbla upp till ytan i samband med matcherna, säger Niclas Nilsson som kommer att gå på alla Sveriges gruppspelsmatcher.

Värdorganisation för FARE under fotbolls-EM är polska organisationen Never Again, som Stiftelsen Expo har ett nära samarbete med sedan tidigare.

Kontakt: Niclas Nilsson, 073 540 18 21

www.expo.se

Läs mer om Fare: http://www.farenet.org/default.asp?intPageID=6

Publicistisk verksamhet
Stiftelsen Expo ger ut tidskriften Expo och nyhetssajten expo.se.

Expo föreläser var tredje dag någonstans i Sverige för kommunpolitiker, journalister, poliser, lärare, allmänhet med flera.

Research
Expo samlar, analyserar och sammanställer material om den svenska extremhögern. Stiftelsen förfogar bland annat över Skandinaviens största arkiv med rasistisk propaganda.