Sverigedemokrater, jihadister och författarsamtal – Expo på Bokmässan

På Bok och biblioteksmässan i Göteborg 26-29 september arrangerar Stiftelsen Expo flera monterseminarier. Bland annat berättar vi om en lyckad metod för att påverka unga med en intolerant världsbild och om Sverigedemokraternas argument. Vidare berättar författaren Magnus Sandelin om ”jihadresenärerna” och Daniel Poohl om sin nya bok ”Som om vi hade glömt”.

På plats finns även böcker, tidningar och ett mycket generöst prenumerationserbjudande.

Välkommen till Expos monter: B08:61.

Fest på Kontiki

Under fredagskvällen 27e september klubbar vi mot rasism på bar Kontiki kl 19.00-02.00. Det blir en blandning av musik, performance och en utomjordisk synthduo. Arrangör: Musiker mot rasism och Stiftelsen Expo.

Läs mer på Facebook: https://www.facebook.com/events/517026688379906/

Monterseminarier

SKOLAN KAN MOTVERKA EXTREMISM
Kungälvsmodellen är en beprövad metod som påverkar unga med en intolerant världsbild via skolan. Modellen kan dessutom spara stora pengar åt kommunen. Jonathan Leman talar.

torsdag 26 sep kl. 11:00 samt 14:00
fredag 27 sep kl. 11:00

JIHADRESENÄRERNA
Unga svenskar reser utomlands för att bedriva väpnad jihad. De förenas av en intolerant, svartvit världsbild. Författaren Magnus Sandelin berättar.

lördag 28 sep kl. 15:00

SOM OM VI HADE GLÖMT
Daniel Poohl berättar i sin nya bok om utanförskap och en pojkes sökande efter identitet. Samtidigt sätts flyktingförläggningar i brand medan lasermannen jagar invandrare.

fredag 27 sep kl. 13:00
lördag 28 sep kl. 17:00
söndag 29 sep kl. 13:00

SVERIGEDEMOKRATERNA HAR FEL!
Vad döljer sig bakom SD:s retorik? Håller deras argument? Alex Bengtsson från Stiftelsen Expo talar om sin kommande bok "SD har fortfarande fel".

fredag 27 sep kl. 15:00
lördag 28 sep kl. 11:00
söndag 29 sep kl. 14:00

Stiftelsen Expo utmanar intoleransen genom granskning, med förebyggande arbete i form av utbildning och genom att engagera antirasister. Med våra tre olika verksamhetsinriktningar uppmärksammar vi det hot som intoleransen utgör mot det öppna samhället.

Granskning
Stiftelsen Expo samlar och analyserar information om intoleranta grupper, nätverk och fenomen, samt ger ut Tidskriften Expo och nyhetssajten expo.se.

Stiftelsen Expo föreläser varje dag någonstans i Sverige för elever, lärare, kommunpolitiker, poliser, allmänhet med flera.

Engagemang
Stiftelsen Expos syfte är att möta människor och tala om intoleransens konsekvenser. Genom vår utbildningsverksamhet och våra olika publikationer väcker vi intresse och engagemang i breda kretsar