Sverigedemokraternas kommunala motioner granskas i ny rapport

Sverigedemokraternas kommunala motioner granskas i ny rapport

Expo har granskat över 1 700 kommunala SD-motioner. Fram tonar ett parti med lokala företrädare som för ut partiets rikspolitik snarare än lokala frågor. I många fall läggs färdigskrivna standardiserade motionsförslag, i andra kommuner läggs inte en enda motion. Det visar en ny rapport från Expo Research.

Rapporten spänner över perioden 1991 till 1 november 2011. Bland annat visar den att:

• Mer än en tredjedel av partiets kommunala motioner är standardiserade förslag hämtade från deras kommunala riktlinjer eller idé- och motionsbanker. En stor del av de resterande motionerna innehåller krav som är så allmängiltiga att de passar för nästan alla kommuner i landet, och många av dem drivs av andra partier också. Det är egentligen bara inom ett politikområde som Sverigedemokraternas kommunpolitik handlar om specifika lokala frågor - det som partiet kallar samhällsbyggnad: övergångsställen, cykelställ, alkolås på skolbussarna m.m. 15 procent av de motioner som Sverigedemokraterna någonsin lagt ingår i den kategorin. Men även inom samhällsbyggnadsområdet förekommer standardiserade förslag.

• Partiets profilfråga - invandringen - tar liten plats sett till antalet motioner. Sedan valet 2010 utgör dessa endast 9 procent, och mellan 2006-2010 12,5 procent. En möjlig förklaring är att frågan i första hand inte är en kommunal angelägenhet, även om partiet gärna föreslår kommunen att säga upp avtalet med Migrationsverket eller kräver lokala folkomröstningar om flyktingmottagande. Dessutom kan krav på utökad brottsbekämpning indirekt riktas mot "kriminella invandrare", även om det inte står uttalat i motionen.

• I en betydande del av landets kommuner har partiet inte lagt några motioner alls. Det gäller 53 av 105 kommuner där partiet fick representation första gången i valet 2010. Men det finns även 28 kommuner där Sverigedemokraterna fick representation i valet 2006 som partiet ännu inte lyckats lämna någon motion till kommunfullmäktige.

Generellt framstår det som att partiet har svårt att kroka tag i lokala politiska frågor. Samtidigt är bilden inte entydig. Medan partiet i vissa kommuner är nästintill osynliga tar Sverigedemokraterna i andra kommuner en aktiv roll i det lokala politiska spelet.

Rapporten finns att ladda ner på: http://expo.se/www/download/SD_i_kommunerna.pdf

Pressbilder och rapportens framsida finns att ladda ner.

För mer information kontakta:
Daniel Poohl: 08-400 219 61
Anna-Sofia Quensel: 08-400 219 81