Tidskriften Expo nominerad till årets kulturtidskrift

Tidskriften Expo nominerad till årets kulturtidskrift

Tidskriften Expo har nominerats till årets kulturtidskrift. Priset, som är inrättat av Föreningen för Sveriges kulturtidskrifter, delas ut under Bok- & Biblioteksmässan i Göteborg.
– Jag är glad och stolt över att vårt hårda arbete med att göra Expo till Sveriges bästa magasin har gett resultat, säger Daniel Poohl, chefredaktör för tidskriften Expo.

De övriga nominerade är Filter, Ful, Nutida Musik, Paletten. Prissumman på 40 000 kr är skänkt av den litterära akademin Samfundet De Nio. Utöver prissumman får den vinnande tidskriften dessutom ett konstverk av Fredrik Norén. Årets jury har haft sina möten i Norrbotten och består av Peo Rask, Ida Folkesson, Ingrid Fredriksson, Erik Jonsson och Mattias Alkberg. Priset delas ut av författaren Niklas Rådström

Det är andra gången i år som tidskriften Expo belönas. I juni utsågs redaktionsmedlemmen Lisa Bjurwalds reportage "Demokratins dilemma – allas ögon på Schweiz" till svensk vinnare av Europaparlamentets journalistpris 2010 i kategorin press.

För frågor:
Daniel Poohl

Publicistisk verksamhet
Stiftelsen Expo ger ut tidskriften Expo och nyhetssajten expo.se.

Expo föreläser var tredje dag någonstans i Sverige för kommunpolitiker, journalister, poliser, lärare, allmänhet med flera.

Research
Expo samlar, analyserar och sammanställer material om den svenska extremhögern. Stiftelsen förfogar bland annat över Skandinaviens största arkiv med rasistisk propaganda.

Daniel Poohl