Träffa Expo på Bokmässan!

I morgon drar Bokmässan 2016 igång och Expo är naturligtvis på plats. Du hittar oss i B06:40. Passa på att nyttja vårt fantastiska prenumerationserbjudande (4 nr 99:-), köp en rykande färsk affisch, eller lyssna till något av våra intressanta kortseminarier.

Välkommen!

MONTERPROGRAM

Torsdag 22 september
11:00 - Propagandakriget
De kallar sig medborgarjournalister och obekväma sanningssägare. Men deras nyheter är något helt annat än traditionell journalistik. Daniel Poohl ger en bild av den högerextrema propagandamaskinen och dess inflytande på samhällsdebatten.

13:00 - Källkritik i skolan
Hur undervisar man elever i källkritik? Och hur kan lärare bemöta rasistiska och konspiratoriska idéer? Sten Hagberg från Lärarnas riksförbund i ett samtal om ett nytt projekt som ska stärka lärare i deras arbete mot rasism och intolerans.

Fredag 23 september
11:00 - Vem styr världen?
Hör författaren Peter Olausson om hur man ska förstå konspirationismen, var den kommer ifrån och varför den är ett hot mot demokratin.

13:00 - Propagandakriget

15:00 - Jag var precis som du
Journalisten och författaren Negra Efendic om sin bok ”Jag var precis som du” en personlig berättelse om nationalism, rasism och om ett barns liv på flykt.

17:00 - Jihadismens muslimhat
Islamiska Statens våldsretorik har vid flera tillfällen riktat in sig på shiamuslimer. I nummer 13 av IS magasin Dabiq ägnades nästintill hela tidningen till att uppmana till mord på gruppen. Hur kan vi förstå radikalislamismens hat mot shiamuslimer? Hur kommer den till uttryck och vilka geopolitiska konsekvenser kan den få? Bilan Osman berättar.

Lördag 24 september
10:00 - Jihadismens muslimhat

12:00 - Vilka är Nya Tider?
Antisemiter, Avpixlatskribenter och veteraner från Nationaldemokraterna. Jonathan Leman berättar om vilka Nya Tider är, vad dom skriver om och deras förankring i den svenska rasidologiska miljön.

13:00 - Propagandakriget

15:00 - Skotten i Köpenhamn
Under ett års tid följde journalisten och författaren Niklas Orrenius i konstnären Lars Vilks fotspår. Resultatet är reportageboken ”Skotten I Köpenhamn”. Hör honom berätta om arbetet med boken och varför han ville skriva den.

Söndag 25 september
12:00 - Vilka är Nya Tider?

14:00 - Propagandakriget

Stiftelsen Expo utmanar intolerans och rasism genom granskning, utbildning och förebyggande arbete. Expo uppmärksammar det hot som intoleransen utgör mot det öppna samhället.

Granskning

Stiftelsen Expo samlar och analyserar information om intoleranta grupper, nätverk och fenomen, samt ger ut Tidskriften Expo och nyhetssajten Expo Idag.

Stiftelsen Expo föreläser varje dag någonstans i Sverige för elever, lärare, kommunpolitiker, poliser, allmänhet med flera. Vi informerar och ger kunskap om intoleranta grupper, nätverk och fenomen.

Förebyggande arbete

Stiftelsen Expo möter människor och talar om intoleransens konsekvenser. Via Tillsammansskapet bistår vi antirasister i lokalsamhällen med utbildning, inspiration och engagemang. Genom Toleransprojektet påverkar vi unga med en intolerant världsbild.